tirsdag den 9. april 2013

Tomme lokaler


Opvasken er klaret, jeg har støvsuget og lagt vasketøj sammen. Om lidt vil jeg tage på arbejde.


April 2013


I dag forestiller jeg mig, at jeg bliver alene. Ingen af mine har timer. Eller næsten ingen. Hvis jeg er heldig kommer der to.

I går var der fart over feltet. Det var skønt. Men kun fordi femteklasserne kommer på besøg om mandagen, og femteklasserne har timer om mandagen.

Jeg er noget ambivalent i forhold til hele setuppet. Lidt lunken. Hele forløbet har i mine øjne været noget rod. Grimt. Uskønt. Med en underliggende følelse af at en anden fører penslen.


April 2013


Nu er alting gået i stå. Jeg mangler firsernes store demonstrationer på en trappe. Jeg ved godt lærerne aktionerer. Men jeg ser dem ikke. Ikke når jeg bevæger mig rundt i gadebilledet. Ikke i mit fjernsyn. Ikke foran skolen. Selvom jeg ved de har været der. Alting virker usynligt. Uigennemsigtigt.

Og børnene er væk.

I sidste uge vaskede jeg køkkenet ned.

I dag er der måske tid til at strikke.

Det føles bare forkert.

10 kommentarer:

  1. Jeg gad altså godt at bytte...
    Gad godt at få løn for at strikke - i stedet for at sidde limet til denne computerskærm, som lige i dag er fuld af virkeligt dårlige tilbud og grimme tal.
    Jeg ser lærerne - eller nogle af dem - når jeg følger Andreas til "tilsyn" på skolen. Men jeg savner også en eller anden form for udvikling i denne konflikt. Det virker som om den er gået i stå - og det virker som om den kommer til at foregå i det uendelige.
    Stakkels skolebørn, der skal indhente al den undervisning på et tidspunkt. Hvis det her ikke snart rykker sig, så bliver der vist brug for heldagsskole, lørdagsskole, søndagsskole og skole i sommerferien...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ikke sikker på, at det er noget sjovt byt. Men jeg fik fat i rengøringen og klaget over mangler. Jeg fik opdateret kalenderen, snakket med de tre drenge, der på skift dukkede op. Inden et par kopper the og lidt strik endte dagen :)

      Slet
  2. Og nyhederne er ikke blevet omtalt her. Godt I kan holde mig underrettet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lin, ellers må du ind omkring tv2 eller dr's hjemmesider.

      Slet
  3. Jeg ser heller ingen demonstrationer, børn eller lære.

    Ha' en god dag med børn eller strik. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Catarina, jeg oplever nærmest en vakuum, hvor der bare ventes på et indgreb... meget mærkeligt egentlig.

      Slet
  4. her i vores by ser der ud til at foregå en masse undervisning i bymidten. Desværre svarer antallet af børn slet ikke til den store gruppe lærere, men så kan der ihvertfald ikke klages over for stor klassekvotient i disse situationer.
    Jeg ser en del glade børn rundt omkring byen, som ser ud til at nyde selv at administrere deres tid eller hygge sig med en bedsteforælder. Nogle børn spillede bold på skolens legeplads og tog derefter cyklerne hen til et hus i nærheden, der var 10 cykler i indkørslen næsten en halv klasse forestillede jeg mig. De manglende skoletimer kan de nok ikke få, men om de så indhenter pensum er en anden sag. jeg synes det værste er at de også går ud over de ældste og dem på ungdomskolerne, som måske ikke kan komme videre ud og få startet uddannnelse eller job.

    SvarSlet
    Svar
    1. Evi, jeg synes det lyder som en fantastisk ide med undervisning i bymidten. Det er i hvert fald en aktion, der kan ses, giver betydning og sætter tanker i gang :)

      Slet
  5. Jeg synes også det er er en fantastisk god ide. Det bliver så meget tydeligere, hvad de går og underviser i. Jeg håber at det måske vil kunne bruges igen senere, når skolesituationen er blevet mere normal, for det er også rigtig dejligt at få lov at se nogle af alle de dejlige unger, som ellers er gemt væk hele dagen i skoler og SFO

    SvarSlet
    Svar
    1. Evi, jeg tror på, at det er godt at komme ud af skolelokalet og se andre ting, lære på andre måder og se anderledes på tingene en gang imellem. Min ældste havde en lærer, hvis mand var pensioneret et eller andet. Jeg kan ikke huske hvad. Men han var guiden, når de tog på tur og kiggede på træer og andet biologisk eller geologisk. Der er ingen tvivl om, at den lærdom satte sig fast på en helt anden og meget mere spændende måde :)

      Slet