søndag den 21. april 2013

Gåseøje


Det er næsten et år siden jeg startede på den fine gåseøje af Annette Danielsen. Den blev ret hurtigt til mit mødestrik, og med de mange snoninger, voksede den ikke hurtigt.


Gåseøje - april 2013


Faktisk voksede den så langsomt at det kom bag på mig, da den pludselig var færdig. Siden har den ligget og ventet på solskin og hjælp til fotografering.

Det blev i dag. Solen skinner, altanen er næsten ryddet og klar til sommerens invasion. Alt det, der i vinterens løb har hobet sig op, er båret ned, og da vi alligevel var ned, gav Anders en hånd til kameraet.

Det har været et hyggeligt stykke strik, som trods den langsomme proces og lange ventetider ikke var svær at overskue fra gang til gang. Måske fordi jeg satte små hakker på mønsteret.


Gåseøje - april 2013


Jeg plejer ikke at være til sommerstrik og strik uden ærmer, men jeg håber at den her kan stå distancen, for jeg synes den er blevet rigtig god.

Jeg har lavet nogle ændringer undervejs. Jeg er ikke sikker på om jeg kan huske dem alle, men vist så godt som.








Design: Gåseøje af Annette Danielsen.


Garn: En blanding af bomuld og viscose fundet i Netto for et par år siden. Den grønne farve er jeg ret glad for, og trods en tendens til at skille har det gennemgående været dejligt at strikke med.

Den færdige top vejer 196 gram.


Pinde: Knitpicks 3 mm. Jeg har strikket på mine eneste metalpinde, mest for at  prøve. Måske havde det været rarere på træpindene. Det er ikke til at vide, for jeg strikkede bare, og overvejede ikke at forsøg med andet.


Størrelse: Medium.


Gåseøje - april 2013


Bemærkninger: Jeg kan huske jeg gjorde noget med ærmerne. Men jeg er ikke helt sikker på hvad. Vistnok noget med, at tage lidt for meget ind, og tage ud igen inden ærmegabets slut, så der kom en lille smule runding i ærmegabet.

Jeg strikkede muligvis også ærmegabet en smule kortere, for jeg kan huske at have læst hos flere andre, at ærmegabet var meget dybt.

Fra ærmegabet strikkede jeg rundt. Altså satte maskerne fra forstykket i hvil og strikkede bagstykkets masker, til jeg var lige langt på de to stykker og fortsatte derefter hele vejen rundt.

Jeg prøvede flere gange, for at være sikker på at mønstret begyndte lige under barmen. Jeg synes det ser tåbeligt ud hvis overskæringen sidder for højt oppe, og gør altid et  stort nummer ud af, at få det til at passe.

Jeg strikkede mønster på både for og bagstykke. Mønstret passer ikke hele vejen rundt, så langs begge sidesømme er en stribe ubrudt rib.


Gåseøje - april 2013


Måske var det mig, måske var det mønstret, men jeg nåede meget hurtigt til en konklusion om, at jeg ikke havde tålmodighed til at strikke mønstret efter foreskrifterne. At strikke sammen og strikke nye masker er helt sikkert pænt. Jeg har set originalen, og det er rigtig pænt. Men jeg var tæt på at smide det hele ud, fordi alting bare blev meget stramt og meget lidt behageligt at strikke. Det vil sikkert være godt i uld, der giver sig og er mere samarbejdsvillig.

Jeg valgte i stedet at sno maskerne om hinanden. Det er selvfølgelig ikke hundrede procent det samme mønster, men jeg er godt tilfreds med resultatat.

Slutteligt hæklede jeg en række musetakker rundt i ærme- og halskant. Det gav en fin finish og holdt lidt på en noget løs afslutning.


Har du lyst til at se flere billeder af toppen, kan de ses lige her på Ravelry.

8 kommentarer:

  1. Hvor er den blevet sød og farven ser helt perfekt ud til dig :-) Så vil jeg bare krydse fingre for, at sommeren snart kommer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Strikkeheksen, vi har jo altid lov at håbe :)

      Slet
  2. Den klæder dig rigtig godt, og sommeren må da komme :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene, og jeg bilder mig ind at sommeren er her lige om lidt - nærmest før end vi aner :)

      Slet
  3. Den er virkelig flot! Det ligner en rigtig sommer-vinder.
    Strømperne ser også rigtig gode ud. Hvornår ser vi så trøjen? ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Christunte. Jeg glæder mig til at bruge den. Og trøjen... tja, der mangler stadig nogle knapper :)

      Slet
  4. Den klær dig rigtig godt, så jeg håber at du "falder på plads i den". Kan godt lide dine "bemærkninger" - måske gjorde jeg... Den er i hvert tilfælde blev god og passer dig perfekt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Unikarina, jeg har haft den på i dag, og selvom den er rar at have på, må jeg også konstatere at den vokser i brug. Om en vask eller en tættere kant kan redde det, ved jeg ikke endnu.

      Jeg er ret sikker på, at jeg nok skal komme til at bruge den :)

      Slet