lørdag den 6. april 2013

To ombuk


I aftes fik jeg styr på maskeantallet i knæhøjde.

De første rester er  brugt og flere er sat til.


Starten er gået - resterne sat sammen


Det er godt at Anders går ind for forskellighed, for med garner med lange farveskift, kan det være svært at se, at de to foreløbige sokkestarter er strikket fra hver sin ende af det samme garn.

Nu følger så udvælgelse af en snoet mønsterrapport foran og udregninger af indtagninger bagi.


Starten er gået - resterne sat sammen


Starten er gået - resterne sat sammen


Jeg forestiller mig ikke de store armbevægelser. Nærmere noget med at se hvor det bærer hen og tage ind til det antal masker jeg ved passer om de nedre benregioner, når det ser fornuftigt ud.

Jeg synes det er sjovt at strikke af rester. Lidt ligesom striber, føles det som om det går hurtigere. For det er altid sjovt at se hvordan den næste farve spiller sammen med de foregående.

6 kommentarer:

  1. Jeg kom tilfældigvis forbi din blog, mens jeg surfede på nettet i anden anledning.

    Hvis du ikke kender Vibeke Linds bog "Strik med nordisk tradition", så kan jeg kun anbefale den også mht. strømpestrikning, da er der en grundopskrift på side 117 og fremefter. Bogen findes online på dette link: http://issuu.com/vibekelind/docs/strikmednordisktradition

    Min afdøde farmor brugte denne grundopskrift og lærte mig strømpestrikningens kunst, da jeg i 1970'erne i hønsestrikkens ånd strikkede strømper og sokker UDEN opskrift med varierende resultat, indtil jeg stiftede bekendtskab med ovenstående.

    God fornøjelse med strømpestrikningen.

    Fra Kristine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for anbefalingen. Den ser spændende ud Kristine.

      Det er nu ikke fordi jeg mangler viden om strømpestrik. Jeg ved bare ikke præcis hvor mange masker jeg har behov for i forhold til Anders' lægge.
      Jeg strikker på tykke pinde, og i den forbindelse kan jeg ikke bruge en opskrift til de langt tyndere og mere gennemprøvede.
      Jeg ved præcis hvor mange maske og omgange jeg skal bruge til de almindelige skafter, men skal lige regne efter til de længere.

      Jeg har strikket mange sokker efterhånden og ud fra en grundopskrift der ligner til forveksling, har jeg beregnet min egen til de tykkere pinde :)

      Slet
    2. Undskyld mit sene svar, men jeg forstår ikke dit svar, for det jeg henviser til er en strømpestrikkeformel, så når du kender antallet af masker, så er det bare at følge formlen - selvfølgelig med hensyn til om strømpebærerens evt. afvigelser fra det gennemsnitlige.

      Mvh. Kristine

      Slet
    3. Du behøver ikke undskylde.

      Jeg vil påstå at formler er rigtig gode, men ikke nødvendigvis lige til at oversætte. Masker er forskellige, ikke bare i størrelse, men også i proportioner. Når maskerne er så forskellige som de små fine masker strømpegrundopskrifter er baseret på og de langt større masker jeg frembringer, er det ikke bare at følge den slagne vej.

      Jeg har fuldt styr på at strikke strømper, men det betyder ikke at jeg ikke kan blive nødt til at prøve mig frem, for at finde det perfekte.

      Slet
  2. Jeg tror virkelig at jeg bliver nød til at lære at strikke strømper, for med de kreationer du laver, bliver jeg altså helt bidt. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sikker på, at hvis du vil, så kan du :)

      Slet