tirsdag den 16. april 2013

En skøn dag, fyldt med solskin


Sorø er en skøn by. Smuk og hyggelig. At solen skinnede, og vi måtte skrælle lag efter lag af overtøjet, gjorde ikke indtrykket ringere.


Udsigt mod Akademiet og Klosterkirken


Vi var i god tid, så vi valgte at gå de godt to kilometer fra stationen til skolen. Vi gik langs søen, med udsigt til Akademiet og Klosterkirken.

Sorø Husholdningsskole er landets ældste og ligger midt i byen, omgivet af stilhed og skøn natur. Emilie forelskede sig på stedet, og de godt halvanden time med selskab af den skønneste dame til både snak og rundvisning, overbeviste hende om, at yderligere besøg på andre skoler er totalt unødvendigt.

De over hundrede år gamle bygninger er velholdte og holdt i ånden fra tidligere tider, sammen med gode moderniseringer og plads til forskellighed. Værelserne har alle navn og det skal der ikke laves om på. Ligesom skolen, som den eneste af landets husholdningsskoler har valgt at bibeholde navnet.


Sorø Husholdningsskole


Vi fik lov at kigge indenfor i to værelser, og det lille var for Emilie fuldt tilfredsstillende, selvom der også er værelser med noget mere plads. Faktisk synes hun slet ikke det var kedeligt eller forkert at der er regler, at der skal gøres rent og eleverne skal være med til opvasken efter spisning.

Efter rundvisningen var vi sultne og fandt mad i byen. Vi fandt også biblioteket, og efter at have taget mod til mig, besluttede jeg at gå ind og spørge efter Anne. Jeg kunne jo ikke komme hjem, uden at have sagt hej. Men Anne havde fri, så det må blive en anden gang.


Sorø Husholdningsskole


Vi gik tilbage gennem skoven, nød solen og blev en smule overraskede over, hvor let adgangen mellem Rødovre og Sorø er.

Efter en skøn dag, faldt vi hjemme begge lidt sammen i hver vores hjørne.

12 kommentarer:

  1. Sikke et skønt område skolen ligger I og hvor er det dejligt at Emilie faldt pladask for stedet. Det bliver helt sikkert en skøn tid for hende på skolen. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Catarina, omgivelserne er der i hvert fald ikke noget i vejen med. Jeg tror hun vil have så godt af et år hjemmefra, at det næsten er ligemeget hvor. :)

      Slet
  2. Sorø er en skøn by, jeg har kun været der en gang, men nød miljøet ved søen. Ærgerligt at Anne ikke var på arbejde, men der bliver nok en anden gang :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, der er helt fantastisk, og jeg satser også på en anden gang :)

      Slet
  3. Det lyder som en skøn tur og dejligt at hun ved hvad hun vil :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemette, jeg tror det er godt at have en plan, specielt når det er en, man kan se frem til :)

      Slet
  4. Dejligt! Og skønt at hun forelskede sig med det samme - så kan det kun blive en vinder. Dejligt for jer alle! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg bestemt det bliver Nola :)

      Slet
  5. Ja, jeg havde fri...så en anden gang vælger I alle andre dage end tirsdag...jeg ville så gerne have hilst på jer, men var slet ikke hjemme i går...godt I fik et godt indtryk af Husholdningsskolen...jeg har kun hørt godt om den :-)
    Næste gang skal jeg I få en rundvisning på Biblioteket, der er mange sjove detaljer i det gamle hus :-)
    Mon I nåede en is hos Emil, eller var køen for lang i går, i det gode vejr?

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, jeg lover at prøve at huske at holde tirsdag fri næste gange. For der bliver helt sikkert en næste gang. Der er i hvert fald en optagelsessamtale inden en indskrivning :)

      Vi nåede ikke Emil, men en rundvisning på biblioteket lyder spændende :)

      Slet
  6. Glad for at I fik et godt indtryk at Sorø.

    Jeg forelskede mig også i byen med det samme første gang jeg var her, og har nu boet her i 5½ år :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sascha, jeg blev faktisk lidt overrasket over hvor hyggelig byen er :)

      Slet