mandag den 15. april 2013

Gardiner for de skrå vinduer


Vi bor øverst oppe. Under taget. Med skrå vægge. Og vinduer.

Der er ingen, der kan kigge ind. Gardiner er derfor stort set kun til brug for afskærmning for solen.

I soveværelset har jeg aldrig fået gardiner op. På ungernes værelser "opfandt" jeg for længe siden et slags foldegardin. Det var fint, men skulle nok have været videreudviklet, for at blive ved at virke.

I stuen er der egentlig to behov for gardiner. I sommerperioden står solen lige på, med behov for solbriller i de kritiske timer, når man sidder indendørs. Det problem fik jeg løst for nogle år siden, med tynde og lette stykker stof og en wire. Om vinteren strømmer kulden ind, og jeg burde måske have et sæt portierelignende forede gardiner liggende, som kunne skiftes med sommerens lettere. Det har jeg ikke. Endnu. Men måske en dag...

I den lille stue, der før var Daniels værelse, står solen også lige på. Har jeg opdaget. Jeg har længe haft min mors gamle gardiner liggende, og manglede mest af alt at gennemskue en ophængsmulighed for de skrå vinduer.

Det er muligt jeg ikke har opfundet den dybe tallerken, men jeg har ikke set det før. Til gengæld virker det, og det lidt mormoragtige i udseendet passer perfekt til Londonsofaen, Louis XVI stolen, sybordet og den lille stues overmøblering.

To gardinstænger fra IKEA. Endedupperne kunne godt tænkes at ende op med pynt, perler eller noget andet sjov.

Billederne er ikke de bedste, men hverken lys, plads eller vinkler er der mest af, på de godt seks kvardratmeter stuen måler.

Jeg er glad. Og det er vist det vigtigste.


Mormorgardinerne i min lille stue


Mormorgardinerne i min lille stue


Mormorgardinerne i min lille stue

13 kommentarer:

  1. Dét er en rigtig fin løsning !

    SvarSlet
  2. Virkelig smart og øhh....... skuer mit øje tallerkensmækkere i vækst.. hmm og øv, så langt er jeg jo slet ikke endnu.

    Godt at du fik frøene med hjem, jeg er sikker på at de nok skal give masser af frodighed udenfor senere :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps Henriette, du skuer tallerkensmækkere i vækst :)
      Jeg glæder mig til de kommer ud. De skal ud i de helt nye altankasser jeg har anskaffet :)

      Slet
  3. Wauw det ser rigtig fedt ud. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Catarina, det er lidt ligesom knapper, Gardiner giver lige den sidste finish :)

      Slet
  4. jeg kan ikke rigtig se det mormoragtige over de gardiner. det ser da smart ud!

    SvarSlet
  5. jeg kan ikke rigtig se det mormoragtige over de gardiner. det ser da smart ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Evi. Måske er det i højre grad retro end mormoragtigt :)

      Slet
  6. Stjæler lige idéen til sønnens værelse. Har præcis samme vinduer og det skal være peter plys tema, men rullegardiner kan ikke købes så smalle og på den her måde er der jo også stor chance for at de kan bruges igen når man flytter til et sted med "normale" vinduer

    SvarSlet
    Svar
    1. Du stjæler bare Tina :)
      Det lyder hyggeligt med Peter Plys tema.

      Slet
  7. Hvor lange er dine gardiner har nemlig først nu at jeg har kunne finde en løsning som ikke er for dyr

    SvarSlet