torsdag den 16. juni 2011

Echo Flower Shawl


echo flower shawl


To dage med nåle og sjalet er endelig helt færdigt. Det blev stort. Jeg ønskede stort. Men måske havde jeg ikke troet, det ville blive så stort. Det ér stort, og det er godt.

Med kameraret i hånden og sjalet over armen, satte jeg kursen mod bænkene, der dannede ramme om en fødselsdag sidste lørdag. Slet ikke noget dårligt sted til en forevigelse. Lidt leg med selvudløserfunktionen gav også mulighed for billeder af sjalsindsvøbte skuldre, og ud over besværgeligheden ved både at være model og fotograf, er det ikke umuligt jeg forsøger igen en anden gang. Også selvom jeg foretrækker et sæt hænder mere til tryk på knapper og finindstillinger.

Jeg er stadig ikke helt sikker på, hvor meget jeg holder af farveholdningen i det færdige projekt. Karinas ide om et farvebad lurer et sted i baggrunden, men det haster ikke. Nu prøver jeg af, og finder ud af hvor jeg ender.

Måske venter jeg lidt med at prøve af, for selvom det færdige resultat kradser en smule er det også temmelig varmt. Bare at have det over armen giver varme. En god varme, og det er ikke at fornægte.


echo flower shawl


Garnet er Kauni, der var et stort hit dengang jeg forsøgsvis begav mig ind i Bloglandia. Alle talte om Kauni, alle strikkede i Kauni, så da jeg faldt over et parti med alskens farvemuligheder, slog jeg til, og har siden haft det liggende.

Jeg synes ikke det er så stort et vidunder, som jeg oplevede det slået op som. Det har været en smule hårdt at strikke i, men ikke mere end, det ikke ville kunne skræmme mig væk. Det kunne til gengæld tanken om hvor mange splinter og hø eller halm jeg har piller ud undervejs. Det og så en viden om at det måske aldrig bliver rigtig blødt. Min oplevelse med garnet er i hvert fald, at det efter vask stadig kradser en smule.

Men det er varmt og det er god kvalitet i sig selv.

Mønstret trak tænder ud, og jeg vil nok aldrig kaste mig over lige det mønster igen. Men jeg har lyst til mere lace og huller og mærkelige maskekonstruktioner. Heldigvis har jeg også garnet til det, og måske endda et mønster peget ud. Jeg mangler bare lige en garnvinde – men det er der råd for.


echo flower shawl


fakta


Design: Echo Flower Shawl designet af Jenny Johnson.


Garn: Kauni 8/2 Effektgarn. 100 % uld i farven EF.

Det færdige sjal vejer 330 gr.


Pinde: En temmelig lang rundpind nr 3½. Desværre gik wiren i stykker lige inden kanten, hvilket betød at stykket med allerflest masker måtte strikkes på en noget kortere wire – ikke det mest animerende i forhold til at blive færdig.


Størrelse: Jeg gik efter sjalsstørrelse, og ville have det stort – stort blev det.

Det færdige sjal har et vingefang på 207 cm og en længde på 1 meter.


echo flower shawl


Bemærkninger: Jeg fulgte opskriften fra ende til anden. I stedet for de foreslåede fjorten gentagelser af mønstret inden kanten, valgte jeg at gentage yderligere seks gange og endte med tyve gentagelser før kanten.

Mønstret er så snedigt regnet ud, at uanset antallet af gentagelser, passer kanten altid.  Jeg kunne godt have lavet en gentagelse eller to mindre, men det krøller så meget sammen undervejs, at det kan være svært at vurdere, hvor stort det færdige resultat er.

Jeg er nu godt tilfreds og set i bakspejlet, har det været et både hyggeligt og langsommeligt projekt.

Den endelige afsluttende kant med dobbelt garn og forfærdelig mange vrangmasker, giver en fornemmelse af perler på en snor, og jeg glæder mig over ikke at ahve valgt den noget nemmere og mere ligefor, helt almindelige aflukning.


Har du lyst til at se flere billeder af sjalet, kan de ses lige her på Ravelry.

12 kommentarer:

  1. Jeg elsker store sjaler - de er lige til at putte sig i :)
    Jeg har også noget farveskiftende garn, som har ligget længe, men der er et eller andet i den farvesammensætning, som driller mig. Tror jeg klipper den ene farve væk, for at få det brugt.

    SvarSlet
  2. Det er blevet fantastisk Pernille. Kan godt lide store sjaler, men jeg er enig i at farverne er lidt.. Den pink stikker lidt ud, men det har vi jo talt om.

    Mønstret orker jeg nok ikke at kaste mig over, men flot er det, og du ser så godt ud som du står der.

    Min egen erfaring med Kauni er god. Syntes om den varme det giver, og det bliver blødere når man bruger det. Jo mere jo bedre faktisk, men det bliver aldrig som merinoen.

    Rigtig god fredag
    Knuuusss

    SvarSlet
  3. Stort blev det, ja. Det havde jeg også sagt ;) Men stort er godt, når tålmodigheden rækker til det.

    Det bliver dejligt som aften-på-altanen-forlænger, og til vinter kan det sikkert hamle op med selv den ondeste træk.

    Nu må vi se, om du vænner dig til farverne - for ellers er der jo råd for det.

    KH Karina

    SvarSlet
  4. Fru Westerskov, det er helt rigtigt til at putte sig i. Og havde jeg bare tænkt tanken om at klippe den ene farve ud, inden jeg startede.. men så havde der ikke været garn nok :)

    Tak Henriette, jeg håber stadig det bliver blødere. Lige nu hænger det bare over en stoleryg.. det ser egentlig meget godt ud :)

    Karina, Jeg tror egentlig størrelsen er noget i retning af, hvad jeg havde forestillet mig, selvom det et øjeblik så forfærdelig stort ud.. og jeg prøver at vænne mig :)

    SvarSlet
  5. For pokker, hvor er det dog et smukt stykke arbejde, du dér har begået. Det er bestemt misundelsesværdigt, på den gode måde :-)

    Rigtig god weekend til Jer...

    SvarSlet
  6. Hold op, hvor er det bare et smukt stykke håndarbejde. Hvor er du dog fabelagtig til at strikke.
    KH Pialousie

    SvarSlet
  7. Tusind tak Pialouise. Jeg synes jo bare jeg gør det, uden egentlig at overveje om jeg er god :)

    SvarSlet
  8. Det er altså vildt flot!
    Jeg er enig med dig i, at Kauni er lidt kradsende, men jeg synes ikke man mærker det så meget om vinteren.... Heldigvis!

    SvarSlet
  9. Christunte, jeg har nok bare ikke brugt det nok. Mine ørevarmere til cykelhjelmen er også af Kauni, og vasket og filtet, og de kradser ikke.. så måske er det bare mig der har glemt, at det slet ikke er så slemt :)

    Og tusind tak.

    SvarSlet
  10. Hold fast det er blevet smukt - og lækker stort. Sjalet er helt klart på min to-knit-liste

    SvarSlet
  11. Det er også et flot resultat Unikarina, så det kan jeg godt forstå. Det bliver spændende at se dit resultat :)

    SvarSlet