mandag den 25. april 2011

Cabled Points


cabled points


Det der for snart en måned siden lignede noget, der var færdigt, viste sig ikke at holde stik. Ikke alting gik efter planerne og med god tyk meget varm uld, har det krævet overvindelse at få taget mig sammen til at gjort det sidste.

Men nu er den der, og med ikke mindre end to forsøg på Photoshoots i løbet af dagen, får I en del af de mindst umulige billeder.

Trøjen her har i den grad givet glæde af garnet. Selve kroppen er strikket hele to gange, da den første udgave viste sig alt for stor. Ærmerne rettede jeg til i første forsøg, men da anden udgave endegyldigt var syet sammen, viste de tilrettede ærmer sig at være en smule for korte.

Jeg er ikke specielt vild med rullekanter. De ser altid fine ud – bare ikke på mig. Derfor viste en hæklet kant sig som en god ide til forlængelse og forøgelse af vidden nederst på ærmerne.

Jeg synes det endelige færdige resultat er blevet rigtig godt, og tilbage står jeg med en trøje i ren uld i en god tykkelse, der nærmest ikke er til at holde ud at have på i den varme vi har lige nu. Det ser dog ud til der kommer koldere dage, ellers er der i hvert fald varme, når vinteren igen melder siin amkomst.


cabled points


fakta


Design: Cardigan with Cabled Points af Nicky Epstein. Opskriften findes i bogen: Knitting beyond the egde.


Garn: Tykt 100% uld fra Netto. Engang sidste år, var der et super tilbud jeg ikke kunne afslå, og jeg fik slæbt hjem til mere end et projekt.

Efter strik og omstrik endte jeg med at bruge 620 gr.


Pinde: Hele trøjen er strikket på en pind 6. Kroppen frem og tilbage på en lang rundpind og og størstedelen af ærmerne med magic loop. Til de hæklede kanter brugte jeg en hæklenål nummer 5.


Størrelse: Jeg lagde ud med en størrelse large og endte med en størrelse Pernille, efter at regnet lidt frem og lidt tilbage.


cabled points


Bemærkninger: Jeg har i det store og hele fulgt opskriften, også i genberegningen, hvor jeg fjernede masker mellem snoningerne, for at nå den rette mængde masker.

Jeg valgte at strikke hele vejen rundt, uden sammensyning af sidesømmene, ligesom ærmerne også er strikket rundt. Det gav et minimum af montering, der igen gjorde det en del lettere at pille det hele fra hinanden undervejs.

Kraven droppede jeg til fordel for en lille kant med snoninger blandet med helt almindelig vrangstrik. Store kraver er ikke gode på mig, så hellere undgå.

I opskriften foreslås 5 hægter til lukning. Jeg startede med 5 fine hægter, der godtnok var fine, men hang fast i alt, inklusive trøjen. De 5 fine hægter blev derfor skiftet ud med 7 knap så fine og godt gemt helt almindelige hægter.

Har du lyst til at se flere billeder af trøjen, kan de ses lige her på Ravelry.

9 kommentarer:

  1. Det er lige før man håber på kolde dage. Hvor er den bare fin :)

    SvarSlet
  2. Hvor er den fantastisk !!
    Og du ser , SÅ dejlig ud i den :-)

    SvarSlet
  3. Den er blevet rigtig flot, Pernille :-)

    Du ser dejlig ud :-)

    SvarSlet
  4. Tusind tak alle tre, mon ikke der bliver nogle kolde sommeraftener, så den kan tages i brug :)

    SvarSlet
  5. Den ser ud til at blive en yndlingstrøje på kølige dage og du ser dejlig ud :-)

    SvarSlet
  6. Epstein kan altså noget med lækkert design og du kan dælme noget med dine pinde og så er der det smukke ansigt med et smil, som altid har fortryllet mig ... men det har jeg vist nævnt før. Tak for kigget til det gode arbejde :-)

    SvarSlet
  7. Hvor er det bare en fed trøje! Dine hæklede kanter er da lige prikken over i'et - SÅ fint!

    SvarSlet
  8. Tak Lene, jeg tror også den kan gå hen og blive temmelig meget yndling :)

    Selvtak Anita. Jeg giver dig ret - hende Epstein kan noget :)

    Lykke, den blev så meget bedre med hæklede kanter :)

    SvarSlet
  9. Tillykke med den mega flotte trøje pernille. Den ser bare super dejlig ud og den er virkelig smuk.
    Du kan bare det med strikkepindene - men jeg gentager mig vidst. Så flot !!! Kærlig hilsen Nicole

    SvarSlet