lørdag den 12. januar 2013

Strik du bare videre.. det skal nok blive pænt...


Når jeg strikker tykke sokker, strikker jeg med to tråde. Gerne en multifarvet og en ensfarvet. Den ensfarvede binder den multifarvede sammen og giver et mindre rodet og langt mere roligt udtryk.

To tråde af det samme multifarvede kan også være med til at dæmpe et alt for rodet mønster - ved at gøre det endnu mere rodet. Det giver jo mening!


Sokker til Daniel


Da jeg nu satte mig for, at strikke et læs sokker til Daniels fødselsdag, satte jeg mig også for, at rydde lidt ud i de mindre mængder strømpegarn, der hober sig op, efterhånden som farve efter farve bliver brugt.

Daniel kan godt lide lilla, så med udgangspunkt i et sort/lilla/lyserødt nøgle garn tænkte jeg at nogle af de mindre mængder ensfarvet kunne blive brugt.

Jeg havde en smule sort og startede ud med det lilla/lyserøde/sorte garn sammen med det sorte. Det virkede rigtig fint. Da jeg løb tør for sort, satte jeg en brun i stedet. Stadig rigtig fint.

Hvordan jeg så lige kunne forestille mig at en lys grå, ville fortsætte det fine samspil. Eller hvorfor jeg valgte at strikke begge sokker færdige med det lysegå, selvom jeg undervejs flere gange tænkte, at det så ikke rigtig godt ud. Det er lidt af et spørgsmål..


Sokker til Daniel


Måske jeg tænkte, at det nok skulle blive godt. Bare de blev færdige. Måske jeg bare glemte at tænke.

Sammensætningen med den lyse grå og det multifarvede, var der som sådan ikke noget i vejen med. Det var den lyse mod de mørke, der så helt forkert ud.

Under gårsdagens festaften fik jeg strikket den ene sok om. Nu med to tråde af den multifarvede på det sidste stykke. Om lidt tager jeg fat på den anden.

8 kommentarer:

  1. Nogle gange håber man bare..... :-)

    Jeg elsker at strikke strømper i en tråd af det almindelige tynde strømpegarn, men denne vinter har jeg også strikket tykke strømper med en tråd multifarvet og en tråd ensfarvet. Måske, når jeg skal bruge mine rester, får jeg også et par sjove resultater - jeg tror bare jeg vil ignorere det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lea, det kan give nogle rigtig sjove resultater, men jeg synes der er forskel på sjov og noget der ikke hænger sammen :)

      Slet
  2. Flotte farger og fine sokker.
    Hilsen Beth

    SvarSlet
  3. De bliver da rigtige lækre og spændende, de strømper. Jeg strikker rigtig mange strømper på p. 2,5 med garn 210m og raggsokker på p. 4,5 oghar efterhånden en del resteraf det tynde så det kunne være sjovt at prøve din ide, men her stopper mine strikke, strømpe evner altså for det der med at omregne pind og maskeantal, der er jeg bare ikke nået til endnu. Jeg kan regne ud at hvis jeg lægger det tynde dobbelt, så er det stadig tyndere end ragg garnet....... Pssst dine strømper ligner en voksen str. Hvor mange masker og hvilken str. P bruger du ? Resten tror jeg nok jeg kan regne mig frem til ;-)

    Kh

    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ulla, det er en størrelse 43 til en lidt tyndbenet Ungersvend. Jeg strikker på pind 4 over 44 masker. Det er samme maskeantal, som jeg bruger til mig selv. Strikker jeg sokker til Anders, slår jeg 48 masker op.

      Slet
    2. Tak for svaret ;-) det giver mening..... Faktisk det samme jeg gør m ragg garnet og så en halv pind ned...... Det er næsten logik når man får det skåret ud i pap.

      Kh

      Ulla

      Slet