fredag den 18. januar 2013

Müsli med appelsin


Mens jeg mest af alt lod tiden gå i går, har jeg været anderledes effektiv i dag. Mens formiddagen er blevet fyldt med lys, har jeg vasket - ikke helt så meget som jeg gerne ville. Jeg glemmer at bestille tid, og så må jeg nøjes - og jeg har lavet müsli.


Müsli med appelsin


Tidligere hakkede jeg nødder og ristede med en smule sukker. I forsøget på at undgå det der sukker, prøvede jeg med det kunstige. Det kan jeg ikke lide. Så hellere helt undvære.

Ved et tilfælde og fordi der lå en appelsin og sang på sidste vers, fik jeg prøvet noget helt nyt. Der er helt sikkert plads til forbedringer, og måske bliver det noget helt andet, næste gang bøtten er tom.

Denne gang havde jeg to appelsiner. Af den blodrøde slags. Mens de udvalgte nødder fik en tur i hakkeren, fik appelsinerne en tur om presseren. I dag havde jeg mandler og cashewnødder. Sammen med en flok hørkerner.

Jeg blandede det hele. Hakkede nødder, pressede appelsiner og de hele hørkerner og bredte forsamlingen ud på en bageplade med bagepapir. Det var nemt.


Müsli med appelsin


Det var også nemt at stoppe det hele i ovnen, stille graderne på 100 og luft, for at forlade projektet en times tid. Det var så der, der var plads til vasketøjet.

Efter en time duftede der af ristede nødder og appelsin i hele mit køkken. Nødderne var tørre og sukkeret fra saften fik det hele til at hænge sammen i en stor plade. Det sidste lavede jeg hurtigt om på.

Et par skefulde endte på min morgenmad sammen med en håndfuld blåbær. Resten står i en bøtte og venter på de næste mange morgener.

Uhm...

6 kommentarer:

  1. Uhm, jeg har en opskrift på mysli, en skønne dag skal den prøves, for det lyder lækkert :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, jeg sidder og tænker, at en håndfuld havregryn eller to sikkert også vil være rigtig godt :)

      Slet
  2. Hvilke mængder bruger du? Det lyder super lækkert, og jeg ville mægtig gerne prøve opskriften af.

    Kh
    Britt

    SvarSlet
    Svar
    1. Britt, den er svær. Jeg målte ikke.
      Men. Jeg brugte hele posen med mandler og hele posen med cashewnødder. Mandlerne er vist 200 gr. Jeg tror der er lidt mindre i posen med cashewnødder.
      Jeg gætter på et sted mellem en og to deciliter hørfrø. Jeg aner det ikke, jeg hældte bare til det så fornuftigt ud.
      Endelig pressede jeg saften af to appelsiner. Hvor meget saft det er, det ved jeg ikke. De virkede ret saftige.

      Jeg synes det er superlækkert, og håber du synes det samme.
      God fornøjelse :)

      Slet
    2. jeg laver altid müsli selv... En god blanding af grovvalset havregryn, speltflager, rugflager, hasselnødder, mandler og solsikke. Det kommer en tur i ovnen med lidt honning.
      Men jeg kunne godt forestille mig din variant med appelsin... Det skal afprøves

      Slet
  3. Umm, hvor lyder det lækkert. :-) Det skal helt sikkert prøven når vores müsli er ved vejs ende. :-) Har du forøvrigt prøvet at bruge Sukrin? Det bruger jeg som erstatning for sukker. :-)

    God fredag til dig. :-)

    SvarSlet