søndag den 6. januar 2013

2012 i garn


Sidste år startede jeg et forsøg. Det mislykkedes, da alle mine notater sad fast i en computer, vi ikke havde adgang til.

I år prøvede jeg igen.

Prøvede at holde regnskab med garnforbrug, garnindkøb og forholdet mellem de to.

Jeg kender mange, der har meget mere garn på lager end jeg. Men det betyder ikke, at jeg dermed har ret til at forøge mit lager uden tanke på andet end forøgelse.

Altså havde jeg også en skjult agenda om, at året gerne skulle ende med at nedbringe mit lager. Ikke nødvendigvis meget. Jeg skulle bare gerne ende med at have brugt mere, end jeg havde købt.

2012 blev året hvor jeg strikkede ualmindelig mange sjaler. Faktisk bør jeg nok ikke strikke flere det næste lange stykke tid. Og så er det jo flot, at jeg starter dette år med et nyt sjal...

Men for at blive ved 2012.


Og for at starte i det små:


Strik 2012


Det allermindste først: Jeg strikkede to ringe, som jeg i øvrigt præsenterede for Anders på skuddagen... Hvis nogen skulle være i tvivl, sagde han ja. Men det er en helt anden historie, og noget som ikke kommer til at ske hverken i år, næste år eller sammen med andre.

Jeg hæklede også. Hele to små thebrevsholdere og et hjem til min mobil. Det var alt det hækling jeg fik ud af året. Meget mærkeligt. Måske skulle jeg overveje noget mere hækling i 2013. Måske ikke. Det er aldrig til at vide, hvor jeg bevæger mig hen.

Thebrevsholderne bor fast i min taske. Det er ret smart, også selvom jeg ikke bruger dem så tit. Mobilhjemmet derimod. Det kunne jeg ikke undvære.

Af andre små ting skal nævnes et mobilhjem til min mor, overtræk til lommevarmere, rotter til årets piratfest og to sokker til overtræk af store pærer. Jeg har kun billede af den ene. Den anden pynter på Emilies værelse.

Jeg strikkede ikke mindre end fem par pulsvarmere. Alle julegaver, de sidste to par dog først efter jul. To helt forkert proportionerede par til Daniel sammen med et par til Annelise og to helt rigtige par til samme Daniel.

Jeg strikkede to huer. Mulberry hat til mig og en hjemmelavet hippiehue til Emilie.

For at varme hænderne på kolde cykelture og i blæsevejr, fik jeg også strikket et par vanter. Eugenias Mittens er fantastiske. Jeg bruger dem hver dag og de varmer dejligt.


For så at blive i det små:


Strik 2012


I 2012 strikkede jeg tolv par sokker eller strømper. De fire af dem har jeg ikke billeder af, men de bliver flittigt brugt af både mig og Emilie.

Derudover strikkede jeg et par til Emilie, hun selv købte garn til.

Jeg strikkede masser af snoninger til Anders.

Jeg strikkede Archshaped socks til mig.

Jeg strikkede også to par Kiertoradalla - et lilla og et gulgrønt par og to mysterier - Kirsten Kapurs Mystery Socks 2012 og November socks.

Alle par er ofte i brug.


Så var der sjalerne:


Strik 2012


Hele tolv styks strikkede jeg i løbet af året. Ret vildt faktisk. Og måske også lidt i overkanten...

De seks af dem var mystery shawls. Ganske simpelt fordi jeg ikke kunne lade være. I kronologisk rækkefølge var det følgende seks sjaler:

Jack and the beanstalk af Kitman Figueroa. Et utroligt lækkert sjal, der ikke bare er smukt, men også fantastisk at have på.

Kirsten Kapurs Mystery Shawl 2012. Et dejligt sjal, jeg har brugt meget. Det er halvcirkelformet, og det har vist sig, at det ikke er den form jeg holder mest af. Men det her er ret lækkert.

WendyKnits SummerMystery. Et fint sjal, som jeg formentlig aldrig kommer til at bruge. Det her mystery lærte mig at det er vigtigt at kigge på designerens tidligere design, før jeg kaster mig over et mysterium.

Rockefeller af Stephen West. Et meget anderledes og opsigtsvækkende sjal. Jeg er rigtig glad for det, og det varmer dejligt.

Dandelion on a Medow af Lily Go. Et utroligt smukt sjal, som jeg ikke rigtig forstår jeg egentlig ikke bruger. Måske er det bare fordi, jeg har så mange andre.

Endelig Fantasia af Erica Jackofsky. Det er et sjal, der har hængt om halsen på mig på kolde dage. Det ser ud til, der bliver masser af mulighed for at bruge det, det kommende stykke tid. Skønt.

Ud over alle mysterierne strikkede jeg Pineapple Delight. Mit første - og formentlig eneste - forsøg med perler på strik. Det er meget fint og lidt for festligt sjal til hverdag, synes jeg. Jeg har brugt det et par gange til festoutfit. Der virker det fint, og kommer sikkert på igen når der er fest i farvandet.

Så opdagede jeg Leftie og strikkede først en grøn og stille udgave til mig selv. Men jeg kunne slet ikke holde op, og strikkede også en meget mere farverig udgave til min mor.

De sidste tre sjaler var heller ikke til mig selv. Jeg strikkede en meget stor mutation af to sjaler til Henriette, Daisy Shawl til Emilie og endelig endnu et Fantasia til Anja.

Det sidste fik jeg med hjælp stoppet under juletræet, hvor det skabte stor glæde.


Til sidst de største:


Strik 2012


Måske er det alle sjalerne, men 2012 levnede kun plads til tre færdige projekter med ærmer. Det håber jeg bliver lavet om i 2013. Om ikke andet, så fordi flere end jeg allerede har luftet ønsker om strik med ærmer inden for overskuelig tid.

Jeg strikkede to versioner af Hellets Ledge. Begge i støvet grøn, den første ensfarvet, mens den anden var noget mere varieret i farven. Jeg har brugt dem en del, men jeg må indrømme at de er lige ved at være lidt for små. - Endnu en grund til at komme af med de kilo, der i løbet af det sidste halve år har sneget sig ind på mig...

De sidste ærmer sad på Swingcoaten, som har hængt på mig siden den blev færdig. Jeg er nødt til at strikke noget mere med længde, for hvor er jeg glad for den.

Som et fjerde projekt strikkede jeg en poncho til min søster. Der er godt nok ikke ærmer i, men det tangerer. Jeg har hørt at den er perfekt, men jeg har ikke set den på, eller haft mulighed for at tage billeder.

Endelig strikkede jeg et tæppe, der varmer dejligt på kolde dage og firehundrede og syvogfyrre hexipuffs til tæppet, der nærmer sig en afslutning.


Lykkedes det så?  Målet om at bruge med end jeg fik ind. Jeg er tilbøjelig til at sige ja. Næsten.

For jeg købte garn. Mere end jeg sådan gik rundt og troede et år kunne indbringe. Jeg købte nemlig ikke mindre end 6600 gr.

Jeg strikkede af 7866 gr. Det er jo overskud. Faktisk strikkede jeg 1266 gr garn mere end jeg købte.

Men! Året indbragte også gaver i form af garn. Jeg fik hele 1332 gr garn forærende. Så er der pludselig minus på kontoen. Så er mit lager forøget med 66 gr. Nogen siger det ikke tæller, men jeg ved ikke rigtigt. På den anden side er 66 gram ret godt ramt. Det er næsten nul - giv mig nu bare ret :)

Jeg har også beregnet at jeg har strikket hele 35874,1 meter garn. Næsten seksogtredieve kilometer garn!!! Det er lidt vildt, men som min onkel siger, kan det tal ikke bruges til noget, hvis ikke det kan bruges til at beregne hvor mange masker jeg har strikket.. mon der findes en omregner til det?


Hvis du er med helt hertil, så er jeg imponeret :)

Jeg har startet en ny beregning. Så er det spændende om jeg kan holde mig under indkøb i år.

19 kommentarer:

  1. Hold da helt ferie Pernille, hvor har du skrikket meget, jeg er vild med det hele, men især sjalerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helena, jeg synes bare det er vildt, sådan stillet op :)

      Slet
  2. Helt vildt! Sikke nogle fede ting du har lavet. Jeg er meget imponeret over alle sjalerne og det ret flotte regnskab. Godt strikkeår 2013!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Christunte, det har været sjovt med alle sjalerne, men jeg tror lige jeg holder en pause fra dem :)

      Slet
  3. Selvfølgeligt nåede jeg igennem hele indlægget. :-)

    Ja, det er helt vildt, hvor meget man kan nå at fremstille i løbet af et år, jeg nåede selv at meste hækle, men også stikke samt brodere 199 forskellige små og store ting, hvilket svarer til et totalt forbrug af 7.712,00 gram garn, 39,20 gram stof samt 604,00 gram øvrige materialer, så jeg brugt næsten lige så meget garn som dig.

    Til gengæld har jeg ikke beregnet, om jeg har brugt eller købt mest garn sidste år og jeg tror heller ikke, at jeg vil gøre det i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tine, jeg synes det er lidt sjovt at holde regnskab. Men kun med garn, alt det andet ligger ikke lige for. Synes jeg.
      Du har da også været temmelig produktiv. Det er dejligt :)

      Slet
  4. sikke mange smukke sager, der er løbet gennem dine hænder og dette er endda "bare" det der er skabt af garn !
    Så har du også "lige" lavet alt det andet!
    Du er en yderst produktiv kvinde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Losarinas mor, det ser lidt overvældende ud, når det sådan bliver stillet op. Og ja, alt det andet - der er vist også en del :)

      Slet
  5. Det er helt vildt så flittig du har været med dine smukke strikkerier og dit garnregnskab balancerer jo næsten . Det er rigtig godt gjort og også meget interessant hvor meget du har brugt af garn. Det eneste der mangler er hvor meget du havde tilbage på garnlageret, men det er måske ikke opgjort eller er det en hemmelighed?

    SvarSlet
    Svar
    1. Evi, jeg har ikke opgjort mit lager. Og jeg gider heller ikke. Det er ikke hemmeligt, og en dag er det gamle lager forhåbentlig væk. I mellemtiden har jeg opgjort årets indkomne garn, og med et regneark er det let at overføre det ikke brugte til en ny side og et nyt år.
      Så måske en dag kan jeg have et nogenlunde overblik.
      Men jeg kan fortælle, at jeg brugte kun 2530 gr af det nye garn. Resten var lagergarn.

      Så der er masser at strikke af det kommende år :)

      Slet
  6. Sikke mange dejlige ting, du har fremstillet i 2012. Og så har du ikke alle dine fletterier med. Jeg er vildt imponeret!

    SvarSlet
  7. Pernille jeg har nu heller aldrig opgjort mit lager af garn , men jeg har desværre ikke rigtig brugt af det i meget lang tid, så måske jeg burde få kigget lidt på det og se om ikke det kunne blive til bare nogle få ting. Din produktion vil jeg aldrig kunne komme op på. Jeg er så imponeret og også lidt misundelig og jeg synes også det er flot at du har brugt så meget af lagerbeholdningen, for jeg synes det er fristende at starte med noget af det, man lige har anskaffet.

    SvarSlet
  8. Pernille jeg har nu heller aldrig opgjort mit lager af garn , men jeg har desværre ikke rigtig brugt af det i meget lang tid, så måske jeg burde få kigget lidt på det og se om ikke det kunne blive til bare nogle få ting. Din produktion vil jeg aldrig kunne komme op på. Jeg er så imponeret og også lidt misundelig og jeg synes også det er flot at du har brugt så meget af lagerbeholdningen, for jeg synes det er fristende at starte med noget af det, man lige har anskaffet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Evi, jeg er faktisk også lidt imponeret af mig selv. Jeg troede faktisk jeg havde brugt mere af det nye, end af det gamle. Det er slet ikke så dårligt at se på skrift :)

      Jeg kan slet ikke lade være med at strikke, og så bliver det til noget hen ad vejen.

      Slet
  9. Jeg har nydt dit indlæg fra ende til anden. Du laver det ene smukke stykke håndarbejde efter det andet. Jeg glæder mig altid til at skulle kigge med, for hvad har du mon gang i. Jeg ville ønske jeg også var bare lidt mere hurtigtstrikkende, men sådan er vi jo forskellige. Jeg nyder jo at strikke ligesom du gør:-)
    Jeg glæder mig til at følge med i 2013.
    Kis

    SvarSlet
  10. Hvor er det vildt, Pernille. Mega imponerende!!!!

    Jeg tror, du er en af de sejeste strikkere, som jeg (næsten) kender. :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Erika. Jeg synes faktisk også det er lidt vildt, når det sådan bliver listet op :)

      Slet