torsdag den 24. januar 2013

Alle gode gange tre ... fem


Jeg tænkte at Daniel sikkert trængte til nye sokker. Den kommende fødselsdag synes som en god anledning. Så jeg satte af.


Sokker til Daniel


Målet var tre par. Målet var stort set nået, da han i en sidebemærkning fik sagt, at der er huller i alle hans sokker.

Det satte en målkorrigering i gang. Fem par tænkte jeg i stedet. Jeg hæftede ender på det sidste par i går. Psykisk passer det fint. Jeg kan mærke et behov for en pause i sokkestrikningen.

Altså kan jeg ikke høre de pip Emilie er kommet med, om ønsker om nye sokker. Til gengæld ved jeg, hun har flere par. Uden huller.


Sokker til Daniel


Fem par med en gennemsnitsvægt på omkring hundredeti gram bider godt i lageret. Jeg synes næsten jeg kan se, der er blevet mere plads i kassen med strømpegarn.

Ren WinWin.








Design: Rib-skaft-hæl-fod-tå. Strikket gennem generationer, nedskrevet utallige gange, ikke ændret væsentligt i mange, mange år.

Mønstret til skaft og overfod er beskrevet lige her, sammen med gennemgang af resten af sokken.


Garn: Strømpegarn fra strømpegarnskassen. Alt garn af den helt almindelige strømpegarnsslags med 210 løbende meter pr 50 gram.

Størstedelen af garnet er Bumbo Strømpegarn. Det er billigt. Det kan købes i det lokale supermarked. Det er rimeligt slidstærkt og med Daniels hårdhed overfor tøj, er der ingen grund til at pøse alt for mange penge i projektet. Det kommer måske en dag. Men ikke lige nu.

Derudover har jeg brugt hvad der ellers lå i kassen. Der er rester af Hjertegarn Strømpegarn, Sandnes Fantasy og Zauberball Single.

Alle sokkerne er strikket med to tråde. Langt de fleste med en ensfarvet og en flerfarvet. Nogle også med to flerfarvede.

De færdige sokker vejer tilsammen 554 gr.


Pinde: Fire strømpepinde i størrelse 4. Der er flere i et sæt, men jeg strikker sjældent sokker på mere end de fire.


Størrelse: En smal størrelse 43. Nok har han store fødder, men resten af ham er som tændstikker, så opslaget blev den samme mængde masker, som jeg strikker til mig selv – 44 masker – mens foden blev en smule længere.


Sokker til Daniel


Sokker til Daniel


Sokker til Daniel


Bemærkninger: Mønstret på skaft og oversiden af foden er et lille ribmønster – en omgang ret, en omgang to ret, to vrang.


Har du lyst til at se flere billeder af sokkerne, kan de ses lige her på Ravelry.

14 kommentarer:

  1. Hold nu op, er du speedstrikker eller hva´:-)

    Sikke mange lækre sokker som helt sikkert falder i god jord hos Daniel. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Catarina, speedstrikker er jeg ikke sikker på jeg vil kalde mig. Jeg har strikket dem over sytten dage. Men jeg tror bestemt de vil falde i god jord :)

      Slet
  2. Ja jeg skal love for at du er en lynstrikker. Sikke en fart du har paa. Dem kan han da ikke blive andet end glad for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg han bliver Lin, men jeg synes altså ikke jeg har været sindsyg hurtig. De er strikket mellem alt muligt andet over mange dage :)

      Slet
  3. Jamen så må Emilie jo have dine mystery sokker, de bliver jo færdige på tirsdag :-)

    med venlig hilsen Susanne K, Middelfart

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har hun foreslået Susanne, men det får hun ikke. Dem vil jeg have :)

      Slet
  4. Super flotte, og ja Pernille du er og bliver en lynstrikker:-)

    SvarSlet
  5. Mere strømpestrik! 17 dage til 5 par sokker m.m. Det er da vildt
    Og så kender jeg godt det med sommetider at være vil-døv:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. AC, det sidste bliver jeg nødt til, ellers skulle jeg ikke lave andet end producere :)
      Jeg ved ikke om sytten dage er hurtigt, men jeg ville gerne videre. Andre projekter kalder. Og hvis jeg stopper undervejs. Så... :)

      Slet
  6. Skønne, skønne strømper!!! Og når man er igang med strømpestrik, kan man lige så godt strikke en hel stak.....med tanke på alle de andre fristende kreative projekter, der lokker, er det om at få strikket så mange som muligt når lysten er der.

    Mit strømpegarnslager er også svundet pænt på det sidste - dejligt! Jeg strikker dog lige et par eller fire mere før jeg kaster mig over andre ting - tror jeg da......

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lea. Jeg havde en lang årrække, hvor jeg under ingen omstændigheder strikkede strømper. Men så opdagede jeg dem igen :)
      Det er en ret hyggelig form for strik, men nu har jeg vist fået nok.. for nu.

      Jeg kan i øvrigt godt lide at have et udviddet strømpegarnslager. Så er der altid en mulighed, når jeg får lyst. Jeg kan også rigtig godt lide, når det svinder i lageret :)

      Slet
  7. Lækre strømper/sokker til ham Daniel. jeg strikker også strømper i lange baner, har en udfordring kørende sammen med Lea om at bringe lagergarnet ned på 500 g inden der må købes nyt. Jeg skal strikke en pæn stak endnu før jeg er i mål. Det handler ikke om at komme først så det har intet hastværk og når jeg når ned på de 500 g så går der også noget tid inden jeg gider strikke strømper igen og til at vi trænger ;-) Jeg elsker at købe garn og har ikke lavet nogen regler for mig selv mht indkøb andet end at jeg i år gerne ser en sammenhæng i det jeg køber og det jeg forbruger.

    Kh

    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ulla, jeg har ikke vejet mit lager af strømpegarn, men jeg har vist en del mere end femhundrede gram. Jeg forestiller mig, det er noget af en udfordring, men også en sjov opgave.
      God fornøjelse :)

      Slet