lørdag den 31. maj 2014

Tankdyret


I dag ved jeg en hel del mere om stegosauruser end jeg vidste for en uge siden. Anders har nemlig læst op på lektien, og det er ikke så lidt man kan lære på wikipedia og andre steder på nettet.


Stegosaurus


Vidste I for eksempel at en stegosaurus har været ualmindelig dum. Sådan virkelig uintelligent. Anders mener at Garfields Futte har været afsindig kvik ved siden af. Det er nærmest et under at hjernen har kunne spænde over mere end at trække vejret og flytte fødderne. En stegosaurus var temmelig stor. meget større end et menneske. Alligevel vejede dens hjerne rundt regnet firs gram. Til sammenligning vejer den menneskelige hjerne omkring halvandet kilo.

En stegosaurus var planteædende og Anders har med den færdige model vist mig hvordan den formentlig har vadet rundt og set spiselige planter, stoppet op og gnasket i sig, mens den ikke rigtigt kunne andet. Måske overdriver han, men det er sjovt.

Rygpladerne på en stegosaurus sad forskudt, og jeg kan ikke huske hvad de skulle bruges til. Noget med sol og varme eller kulde... Eller måske noget helt andet. Jeg hørte ikke lige godt efter det hele. (Indrømmet)

For at forsvare sig havde den to sæt drabelige pigge på enden af halen. Det har HeidiBears version ikke. Men det skulle Anders' have. Så jeg har hæklet pigge. Dem er jeg faktisk ret tilfreds med. Det er Anders heldigvis også.


Stegosaurus

Stegosaurus


Jeg tænkte at sådan en skulle have små sorte øjne. Anders var af en anden mening og mente noget mere reptilagtigt var at foretrække. Farverne var det mest camouflagemulige i indkøbsøjeblikket. Stoff & Stil på Vesterbrogade har nemlig åbent om søndagen, og dengang projektet blev sat i gang havde jeg en meget vigtig opgave, som jeg lidt havde glemt.

Det er en hel anden historie, men det betød at jeg kunne købe garn til monstrummet samtidig med at jeg købte tyl til det skørt, jeg havde lovet at flikke sammen til Tøsebarnets sidste skoledag forleden. Anders valgte farver fra kataloget, som jeg heldigvis havde liggende, jeg tog til byen, skørtet så dagens lys og de første fem- og sekskanter blev hæklet den der søndag.

Skørtet blev forresten meget hurtigt syet sammen. Det var mere vigtigt det virkede end hvordan det så ud. Efter festlighederne havnede det alligevel i affaldsspanden. Jeg giver Emilie ret - mange ting kan reddes efter et møde med barberskum.. Men tyl...

Nå! Men monstrummet - eller tanken, som Anders ynder at kalde den - er færdig, Anders er superglad, og jeg synes det var et rigtig sjovt projekt. Og så endte jeg med at blive helt glad for farverne undervejs.





fakta3




Design: Puff the magic Stegosaurus African Flower Crochet Pattern  af Heidi Bears.


Garn: Wool fra Stoff & Stil. 100% uld. Jeg har brugt farverne Lys grå, Mørk grå, Koksgrå, Oliven, Mørk oliven, Brun og Sennepsgul.

Den færdige stegosaurus vejer 1033 gram. Garnet står for 438 gram, resten er fyld. Til fyldet har jeg brugt det meste af to af de billige puder fra IKEA.


Nåle: Hæklenål 3.


Størrelse: Stor! Den færdige stegosaurus måler 65 cm fra næse til halespids. Det har et stangmål på 33 cm når der måles helt til toppen af den øverste rygplade og måler ca 18 cm det bredeste sted.


Stegosaurus

Stegosaurus


Bemærkninger: Anders ville have den så naturtro som muligt, trods uvidenheden om hvordan den rent faktisk har set ud på ydersiden. Han valgte camouflagefarver med de oliven som hovedfarverne. De grå skifter en smule hen over kroppen. Langt størstedelen er hæklet med de to mørkeste grå, mens den under maven, halen og halsen er lavet med de to lyseste grå. Rygpladerne indeholder slet ingen grå men til gengæld den mørke oliven kombineret med brun og sennepsgul. De fine pigge på halen er den lyse oliven.

Jeg flyttede på rygpladerne, så de sidder forskudt. Ifølge opskriften skal de sidde overfor hinanden, men det er helt forkert. Siger Anders. I første omgang synes jeg de skulle sidde forskudt, fordi jeg havde set Mrs. Cuddles version med pladerne siddende forskudt. Anders blev bare glad og fortalte så at den også skulle have pigge på halen.

Øjnene havde jeg forestillet mig sorte og små. Anders mente de skulle være syregrønne og reptilagtige. Så det er de. Som han siger, fornægter det sig ikke at dinosaurer er i familie med fuglene. Han nåede endda så langt i sine undersøgelser, at han - godtnok noget overrasket - kunne konstatere at dinosaurerne slet ikke er uddøde. Stegosaurusen er og tyrenusaurus og hvad de nu ellers hedder. Allesammen. Hver og en. Men som familie er de ikke uddøde, fordi videnskaben først betragter en race som uddød, når alle medlemmer af familien er væk. Og fugle er altså i familie med dinosaurerne. Det sidste vidste jeg godt.


Stegosaurus


Piggene på halen lavede jeg hen ad vejen. Jeg slog tretten luftmasker op til de længste og tolv til de korte. De er hæklet af fastmasker rundt og rundt og rundt. Undervejs hæklede jeg med mellemrum to masker sammen sådan cirka over hinanden - ved starten af omgangen - og placerede en flok halve stangmasker over hinanden på modsatte side et par gange for at få dem til at bøje en lille smule. Den sidste omgang hækle jeg maskerne sammen to og to hele vejen rundt.

Jeg kunne ikke huske fra den ene til den anden præcis hvordan jeg placeret maskerne. Altså er jeg temmelig overbevist om at ingen af dem er ens. Men cirka.

Den er stor og tung og varm. Jeg ved det, for jeg har sovet sammen med den. Dengang den endnu ikke havde rygplader og drabelige pigge på halen. Nu ved jeg ikke rigtig om jeg tør sove sammen med den igen...


ETA: Der skulle flere rygplader til, og efter megen overvejelse og siden hækling af fire et halvt sæt ekstra plader, er den blevet meget mere masculin og rå end den oprindelige cute model.


Har du lyst til at se flere billeder af Tankdyret, kan de ses lige her på Ravelry.

2 kommentarer:

  1. Den er skøn :-)) Ligesom også du er det og da især Anders Haha. Hvor er det typisk ham at gå helt i dybden og nørde igennem. Jeg har hygget med at læse fra start til slut og eneste klage er... Jeg savner jer så meget at jeg kom til at tude over det.

    Mange knus
    Henriette

    SvarSlet
    Svar
    1. VI må finde ud af at ses Henriette :)

      Slet