mandag den 5. maj 2014

Den grønne gris


Færdig og afleveret, blev huen straks taget i brug.


En grøn gris


Det er hurtigt lille projekt, der ingen tid tager at strikke, men næsten kræver det dobbelte for at tage sig sammen til at sy alle delene sammen.

Jeg kunne selvfølgelig have valgt at gøre som i opskriften, og strikke delene på huen med det samme. Jeg prøvede, men det holdt mit temperament ikke til. Så hellere sy delene på til sidst.

Jeg kunne ikke finde en opskrift på en grøn gris til hovedet jeg synes om, så tog i stedet udgangspunkt i en opskrift på en bamseagtig grøn gris og satte den sammen med en helt almindelig hueopskrift.


En grøn gris


Selvom den færdige hue nok skal kunne varme om et par kolde ører, ved jeg den mest af alt er ment som et stykke legetøj. Til gengæld er jeg ret sikker på, at den nok skal blive brugt.





fakta3




Design: Green Pig Plush Toy af Knitterbees sammen med Zportz af Susanna IC.


Garn: Rasmillas Yndlingsgarn i farverne Flaskegrøn, Græshoppe og Sand. Alt det sorte er rester af uld og strømpegarn. 

Der går ikke meget garn til sådan en hue. Færdig vejer den cirka 54 gram - inklusive fyld i øjne, næse og ører.


Pinde: 3½ mm. Rundpind til huen og strømpepinde til de resterende dele. Alt det sorte er hæklet, her brugte jeg også str 3½ mm.


Størrelse: Onesize. Jeg strikkede huen lidt længere inden indtag, for at få længde nok. Den virkede ellers  lidt lille.


En grøn gris

En grøn gris


Bemærkninger: Jeg strikkede som sagt delene og syede dem på efterfølgende. Jeg synes de virkede for små hvis jeg fulgte opskriften slavisk og strikkede derfor 3-4 omgange mere på både øjne og næse inden indtag.

Ørene stoppede jeg en lille smule inden de blev syet fast, for at få lidt fylde, øjne og næse fyldte jeg godt ud efterhånden som de sad fast. Samtidig rynkede jeg dem lidt sammen inden påsyning, så de virkede mere som bolde end som påsyede halve kugler.

Pupiller og næsebor er hæklede runde dutter, mens øjenbrynene er en række fastmasker på en luftmaskebund. Jeg brugte metoden med at hækle rundt om en strikkepind, inden fastmaskerne.

Det sorte i ørene syede jeg med maskesting og dobbelt tråd.


Har du lyst til at se flere billeder af den grønne gris, kan de ses lige her på Ravelry.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar