søndag den 1. januar 2012

Årets sidste sokker



Vel installeret i det jyske med juleferie og strikkehygge inden for rækkevidde, fik både Nina og Lærke mere end en gang sagt noget om manglende sokker. Det var helt uden bagtanker, men tanker dukkede alligevel op i mit hovede. Så da jeg selv nåede frem til noget, jeg synes var en fremragende ide og forelagde, var de andre slet ikke nået så langt. Derfor måtte jeg gentage, før mine husværter forstod, at jeg faktisk stod og lovede sokkestrikning, hvis bare de selv kunne formidle garnet.

Sokker til Lærke og Nina

Så gik det ellers stærkt. Det var også lidt nødvendigt, for der ikke langt til julelukning og dage uden indkøbsmuligheder. I Skødstrup ligger en garnbutik, jeg mere end en gang er faldet over på nettet, men af oplagte grunde aldrig besøgt. Jeg besøgte den heller ikke denne gang, for butikken var allerede lukket. Til gengæld viste det sig at Stof & Stuff i Hornslet stadig havde åbent og køleren pegede derfor den vej, da motoren satte i gang.

Der var ikke det store udvalg af strikkegarn, men meget hyggeligt. Vi kom fra butikken med to 150 grams nøgler Highland Tweed i lækre melerede farvenuancer.

Hjemme fik jeg det siddende strikketøj af pindene og kastede mig straks over arbejdet. Siden var det sokker til de to tøser, der stod på programmet, og det lykkedes mig at færdiggøre et par til hver, inden vi tog hjem.

Sokker til Lærke og Nina

Nu har hverken Nina eller Lærke særlig store fødder, så et enkelt par optog ikke meget garn. Faktisk stod jeg tilbage med to halve nøgler garn. Derfor blev der hurtigt slået op til endnu flere par og dagene mellem jul og nytår har budt på sokkestrikning af endnu to par. De sidste nåede at blive færdige inden 2011 var slut.

Nu skal de bare sendes. Jeg er temmelig sikker på, den anden ende af landet gemmer på to meget utålmodige sokkemodtagere... Men de må lige vente til hverdag og posthusåbninger.

De to første par er allerede i brug, og jeg fik ikke taget billeder, derfor er der kun de sidste to par på billederne... skulle nogen undre sig.





Design: Eget. Den generelle sokkeopskrift med en fletning ned midt for og en mindre snoning midt bag, der fortsætter over hælen.

Garn: Regia Highland Tweed. Jeg har strikket i farve nummer 2751 - en brunmeleret og farve 2753 - en blåmeleret. Et enkelt nøgle vejer 150 gr - mere end rigeligt til små damesokker

De færdige sokker vejer tilsammen 297 gr.

Pinde: Strømpepinde nr 3.

Størrelse: Sokkerne er strikket til smalle fødder i dels størrelse 36, dels størrelse 37.

Sokker til Lærke og Nina

Bemærkninger:
Garnet er en del tykkere end generelt strømpegarn. På en pind 3 blev det strikkede tæt og lækkert, samtidig med at der kræves færre masker end ordinært strømpegarn. Jeg strikkede over 44 masker til begge størrelser. Størrelserne blev udelukkende korrigeret i længden.

Garnet indeholder en del viskose og var derfor noget hårdere at strikke med end uldgarn. Jeg vænnede mig hurtigt til det og havde langt større problemer med de to tråde, der dels bestå af en meget løs spinding og en tynd medtvundet tård. Mange er de gange jeg fik delt garnet undervejs.

Har du lyst til at se flere billeder af sokkerne, kan de ses lige her på Ravelry.

8 kommentarer:

  1. Hjemmelavede hyggesokker er det bedste i hele verden. Godt nytår.

    SvarSlet
  2. De er rigtig fine! Kan godt forstå, at modtagerne glæder sig meget! Hvor er det bare sødt af dig lige at tilbyde at strikke strømper i juleferien.

    SvarSlet
  3. Jamen, Christunte, jeg kunne jo ikke lade dem sidde uden varme til fødderne... eller noget :D

    SvarSlet
  4. Hold da fast, som har du vaeret flittig; du skal nok blive inviteret igen. :)

    Godt nytaar!

    SvarSlet
  5. Det håber jeg virkelig også Tina :D

    SvarSlet
  6. Hvor er de bare lækre. Jeg kan rigtig godt lide snoningerne og må vist prøve at eksperimentere mig frem til nogle. De seneste jeg havde gang i kom jeg til at strikke i str. 40-42, så de blev pillet op igen. Men så er der jo dobbelt glæde af garnet ;)

    SvarSlet
  7. Mette, jeg kan rigtig godt lide snoninger. Når sokkerne bliver for store er det lidt trist, hvis ikke lige er der en anden i nærheden med store fødder :)

    SvarSlet