søndag den 20. maj 2018

Rødt i rødt og brunt


Med tidlig afgang i morges, har dagen føltes længere end andre dage. Jeg har både været i haven (og plejet den dårlige samvittighed over ikke at have hjulpet overhovedet i år - og så er det muligt haven sorterer under Anders...), vasket og strikket på pingvintæppet.





Og endnu venter morgendagen frisk og fin og med andre planer end først antaget. Jeg skulle have haft gæster, men vi besluttede at udskyde, og i stedet har jeg lovet min arbejdskraft i haven et par timer i morgen tidlig, inden solen får alt for godt fast.

Anders har lagt planer - jeg gør som han siger. Næsten.

Og mens den forlængede weekend giver tid til fordybelse, modtog Nicklas i går det røde tæppe.





Han så glad ud, kaldte farverne helt perfekte og takkede overvældet, selvom han synes det er noget mærkeligt noget at skulle have et tæppe, bare fordi man fylder atten.

Og selvom jeg har været i tvivl om farverne, der er meget tone i tone, holdt, synes jeg at resultatet er blevet overraskende godt. Mønstret er et rip-off af det tæppe jeg lavede til Jonathan for fire år siden.

Det virkede dengang, så hvorfor ikke gentage?








Design: Patchworktæppe med et stjernemønster af striber i hver enkelt kvardrat


Stof: Patchworkstoffer fra Speich Design og Patchworkhuset, sat sammen med ensfarvet lagenlærred fra panduro. Pladevat til mellemfoer og kantebånd til sammensyning fundet i Stoff & Stil.

Jeg var ikke i tvivl om at tæppet skulle være rødt, men hvad jeg skulle sætte det røde sammen med overvejede jeg længe. Det blev først besluttet da jeg sad på gulvet i butikken i Lyngby og satte farver sammen.

Jeg har ingen ide om hvor meget jeg har brugt.


Størrelse: Det færdige tæppe måler cirka 143 x 220 centimeter.





Bemærkninger:  Min største udfordring bestod i at samle tæppet uden folder på bagsiden. Siden sidste tæppe, har vi flyttet rundt på møblerne, og da jeg fik rykket bordet helt op i vinduet og sat stolene ovenpå, viste det sig at vi har langt mere gulvplads end jeg havde regnet med og selvom det tog tid, er det en udemærket arbejdsplads. Specielt når man bruger legegulvpladerne, som jeg plejer at udspænde strik på, til at hvile trætte knæ.





Det er ikke umuligt jeg en anden gang vil bruge samme layout, og for en god ordens skyld er mål derfor en god ide:

Striberne i de enkelte felter er 4 centimeter brede, jeg syede lange strimler sammen og skar til, så de små firkanter endte 16 x 16 centimer plus sømmerum. Det betyder at de enkelte felter er 32 x 32 centimeter.

Indramningen af felterne er 6 centimeter bred, den inderste kant er 2 centimeter og den brune kant er 10 centimeter. jeg ville godt have haft en anelse bredere kantebånd, men måtte bruge det jeg kunne finde.


Når sådan et tæppe er færdiggjort får jeg lyst til at kaste mig over et nyt. Så selvom tæppet ikke tæller i årets syudfordring, er det alligevel med til at højne min lyst til syning.

Ikke dårligt.





Jeg beklager det ringe lys på billederne. Jeg havde ganske simpelt ikke mulighed for at vente på bedre. Tæppet skulle jo både pakkes ind og afleveres...

Det ærgre mig en smule at de røde og brune farver bliver så dårligt gengivet - der er hverken orange eller mørkelilla i det færdige tæppe.

Måske er det lyset - måske er det ganske simpelt mit kamera. Farverne har været mærkeligt gengivet på alle de billeder jeg har taget gennem processen.





8 kommentarer:

  1. Super flot, som altid. Du er fantastisk til at strikke, sy.😊😊😊

    SvarSlet
  2. Hvor er det blevet flot, kan godt forstå modtageren blev glad. Du har bare været hurtig, jeg får helt lyst til at sy igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, jeg nåede også at blive lidt overrasket over hvor hurtigt det gik - men det skulle jo også være færdigt :)
      Dejligt hvis jeg kan inspirere til at finde sygrejet frem igen :)

      Slet
  3. Det er heeelt vildt flot, det tæppe.
    Og stort set ingen kameraer kan finde ud af at gengive røde farver korrekt. Underligt, altså. Min mands monsterdyre kamera kan sommetider, men ikke altid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, og her gik jeg rundt og troede det var lilla, der er svært at gengive. Men det er rart at vide, at rødt også er svært. Så er det ikke bare mig :)

      Slet
  4. Hold nu op, hvor er det bare flot! Virkelig fint med de røde og brune farver, og den der stribe på bagsiden med alle stofferne er bare en super detalje!
    Fantastisk flot arbejde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Christunte, jeg er ret vild med striben på bagsiden, som i virkeligheden var et forsøg på at undgå en syning, når bagsidestoffet skulle øges. Det er helt sikkert en detalje, jeg vil tage med mig til fremtidige tæpper :)

      Slet