mandag den 7. maj 2018

En hæklet bog


Indlægget er sponsoreret





Søndag blev brugt sammen med Sille og Rose. For en gangs skyld skulle jeg ikke passe mens Sille arbejdede, så i stedet havde vi masser af tid til at snakke, hygge og tosse med babyen.

Vi gik en lang tur, gennem Tivoli og tilbage igen, efter at have spist is og forsøgt at nyde haven i solskinnet. Der var så mange mennesker, at det med at nyde var svært. Vi er begge bedst uden så mange omkring os.

Med Rose i tankerne, slår det mig, at det vist er på tide at fremvise bogen, jeg hæklede og afleverede til samme Rose, for efterhånden længe siden.













Bogen, som er første del af min leg med det garn jeg fik fra Hobbii.dk som et samarbejde, der handler om at jeg fortæller om deres garn. Planen var umiddelbart at hækle figurer til en sangkuffert, men den plan holdt ikke, da det gik op for mig, at farverne slet ikke passer til de figurer jeg vil hækle til kufferten.

I stedet blev det til to projekter - det første er den hæklede børnebog.

Hjemme hos Sille går den under navnet Pernilles bog, jeg synes den burde hedde Roses bog. Og sådan er der så meget.









Design: Our Favourite Things Baby Book af The Almond Snug.


Garn: Økologisk bomuldsgarn - mest fra Hobbii, men også fra Søstrene Grene, Stof2000, Tante Grøn og Økotex certificeret bomuldsgarn fra Garnudsalg.

I alt gik der 117 gram garn til bogen.


Hæklenål: 2½ og 3 mm.


Størrelse: Jeg har glemt at måle den, men jeg vil gætte på at den er cirka 13  x 13 centimeter og 3 centimeter høj.







Bemærkninger: Det ærgrede mig at opskriften har to tomme sider. Så jeg tilføjede to sider - dels forsiden med navn og en rose, som jeg hæklede efter denne opskrift, og bagsiden med de to hjerter.
Tegningerne til de to sider kan findes på Ravelry. Om end de er meget simple.

Jeg hæklede alle siderne med nål nummer 3, mens sammenhæklingen foregik med nål nummer 2½.

Jeg droppede at brodere hvad de enkelte sider forestillede - det synes jeg var lige meget.

Der er ingen tvivl om at det der med farveskift i hækling, det kan jeg blive meget bedre til. Jeg er sikker på der findes nogle regler for hvornår og hvordan farveskiftet foregår - jeg har ikke knækket nødden endnu, men jeg godt finde på at hækle en bog igen en anden gang - det kunne så give anledning til at lære mere om farveskift.









Skulle jeg gentage successen ville jeg også hækle en omgang fastmasker rundt om de enkelte sider, som det sidste inden de er færdige. Jeg er temmelig sikker på, at det vil give en pænere samling, når siderne skal hækles sammen to og to.

Og nu vi er ved sammenhæklingen, valgte jeg at fortsætte og hækle krebsemasker tilbage rundt om de tre sider, der ikke skulle danne bagkant på bogen. Det krævede lidt overvejelse i forhold til hvor jeg skulle starte sammenhæklingen på de enkelte sider - som ikke er helt ens for for-, bag- og midtersider.

Som det sidste må jeg sige, at det var et superhyggeligt lille projekt - og Rose godkendte vist nok - så vidt jeg forstod hendes lyde og bevægelser.


Har du lyst til at se flere billeder af bogen, kan den ses lige her på Ravery.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar