lørdag den 24. februar 2018

Aubade


Det er vildt så mange søde opskrifter på børnetøj der findes. De er over alt, og bedst som jeg tror, at nu har jeg nok, dukker der en ny op.

Ikke mærkeligt jeg pludselig havde hele fem projekter i gang til Rose.







Aubade, var en af dem, der bare måtte strikkes. Også selvom jeg stadig tænker undertøj, når jeg ser navnet. Opskriften var en af dem, der kun blev vist som et udsnit på et billede, endnu ikke var udgivet, og som jeg derfor måtte vente på. Til gengæld var den hurtigt strikket.

Den var med, da jeg vaskede uld for et par dage siden, med da jeg tog billeder af projektposerne, og derfor også klar til at blive vist frem. Siden kan den ligge i en bunke og vente på den dag, hvor Rose er stor nok til at kunne passe den.

Jeg gider nemlig ikke strikke alt for småt.









Design: Aubade af Lisa Chemery.


Garn: CottonWool fra Garnudsalg. Farven hedder Mørk Rosenknop.

Hele 128 gram gik der til den lille kjole  - og tre knapper.


Pinde: 3 og 3½ mm. Rundpinde til det meste, strømpepinde til ærmerne.


Størrelse: 2 år. Jeg lavede ikke nogen strikkeprøve, så måske er den lidt til den ene eller den anden side. Det er ikke så vigtigt. Proportionerne ser rigtige ud, og da Rose er præcis et halvt år i dag, vokser hun nok ind i den. En dag.





Bemærkninger: Problemet med udsnit af færdige projekter er, at opskriften ikke altid angiver beskrivelser til det, man troede at se uden for billedet.

Jeg lavede to reelle ændringer - tre, hvis man virkelig tæller.

Efter opskriften går kjolen lige ned. Efter min bedste overbevisning er det god ide med vidde ned om bleomvunde numser. Der skal lige lidt ekstra plads til, for at sidde godt. Derfor tog jeg ud første gang efter ærmedelingen helt som beskrevet - efter 13 pinde vistnok.

Herfra lagde jeg til. Jeg tog ud på hver 8. pind i alt 9 gange. Jeg kan ikke huske hvor mange masker det blev til, men det endte med at gå op med mønsterbortens 6 masker.





Ærmerne var jeg heller ikke helt tilfreds med. De skal efter opskriften være meget korte. Jeg ville have dem lange. Jeg strikkede 15 centimeter glatstrik, inden jeg tog ud til borten forneden.

Her lavede jeg også om.

Igen ifølge opskriften skal der tages temmelig mange masker ud, til en mønsterbort der bliver lidt ballonagtig. Et kig på færdigstrikkede modeller viser at ballonkanten har en tendens til at folde på midten, og det synes jeg ikke er pænt.

Derfor tog jeg kun lidt over halvdelen af de masker ud, jeg skulle have taget ud. At jeg ikke ramte halvdelen præcist, handlede udelukkende om at jeg igen skulle ramme et antal masker, der går op med mønsterbortens 6 masker. Jeg tog ud til 72 masker.

Efter mønsterborten strikkede jeg 1 ret, 2 ret sammen hele vejen rundt, og endte med lidt flere masker end forventet inden hestetømmeaflukningen.

Jeg synes det gjorde ærmet mere velafbalanceret. Men muligvis ikke helt så sjovt.





Så vidt jeg kan se på opskriftens billeder, skulle jeg også have strikket hestetømmeaflukning langs knapkanten, da jeg strikkede rundt i halskanten. Men det kunne jeg simpelthen ikke læse ud af opskriften, så det gjorde jeg ikke.

Havde jeg set det tidligere, havde jeg lukket knapkanten af med en hestetømme og fortsat rundt i halskanten med det samme, og sluppet for et par endehæftninger, i stedet for bare at lukke af.


Har du lyst til at se flere billeder af kjolen, kan den ses lige her på Ravery.





6 kommentarer:

  1. Smuk kjole
    smart at strikke for stort, il være så trist hvis hun vokser ud af det inden du er færdig.

    SvarSlet
  2. Den er virkelig fin og klart pænere med lange ærmer. Tak for tippet!

    SvarSlet