fredag den 1. august 2014

Laneway


Siden Ulla for længe siden første gang (jeg kan ikke huske om det var i en sidebemærkning, eller fordi hun var i gang) præsenterede Laneway har jeg haft lyst til at strikke den. Der skulle gå længe inden jeg reelt kom i gang. Jeg besluttede tidligt at det fine grønne og blå nøgle strømpegarn fra Marks&Kattens skulle danne striber, mens jeg var vidt omkring i forhold til bundfarven.


Laneway


Længe tænkte jeg at den skulle være grå. Længe tænkte jeg at et køb hos Garnudsalg med Højlandsuld som forlæg skulle danne rammen, og mange gange sad jeg og kiggede på den ene grå til fordel for den anden.

Da jeg endelig startede blev det uden indkøb, for mens jeg egentlig ledte efter noget andet, kom jeg forbi den enlige cone med Lucca Fino, som jeg købte for lang, lang tid siden og som dannede kant på Swingcoaten, der om noget må siges at komme til sin ret for øjeblikket - trods hullede ærmer og manglende knapper.

Jeg fik ved et tilfælde sat den sandfarvede cone ved siden af det blå og grønne, og der gik ikke mange øjeblikke, før garnet ikke længere sad på conen, men havde været igennem krydsnøgleapperatet og en tur på vægten. En beregning af løbelængden gav mig håb om at jeg havde nok, og mens jeg glemte alt andet fik jeg ret hurtigt fundet pinde i den rigtige størrelse, strikket den mindst mulige prøve og slået masker op til start.


Laneway


Det viste sig at jeg forregnede mig - jeg plejer ellers godt at kunne regne, men jeg havde i sidste ende ikke garn nok. Jeg endte derfor op med at strikke cirka halvdelen af ærmerne med det farvskiftende garn. Også halskanten, som jeg valgte at strikke til sidst blev blå og i sidste ende blev min Laneway en smule anderledes og meget mig.

Den er perfekt. Jeg kan rigtig godt lide det asymmetriske snit ned foran og at halsudskæringen bliver en lille smule skrå virker rigtig godt. Jeg glæder mig vildt meget til at bruge den. Uden at det betyder at varmen ikke er velkommen. Jeg venter gerne.

Jeg undlod lommerne. Sidelommer i strik er ikke blandt mine yndlinge og jeg strikkede den noget kortere end opskriften lød på. Jeg prøvede den flere gange, for at finde min yndlingslængde. Heldigt nok, for ellers havde jeg slet ikke haft nok garn. Jeg strikkede også striberne længere ned, inden det nederste ensfarvede stykke. Igen fordi jeg synes overskæringen sad forkert, og fordi jeg ikke var tilfreds med den del af farveskalaen det grønne og blå garn i så fald skulle slutte med.





fakta3




Design: Laneway af Veera Välimäki.


Garn: Sandfarvet Lucca Fino og Fame Trend fra Marks&Kattens - farve nummer 665.

Jeg endte med at bruge 235 gram Lucca Fino - alt hvad jeg havde og hele det blå og grønne nøgle. Dvs 100 gram.


Pinde: Selve tunikaen er strikket på pind 3½, alle kanter med pind 3.


Størrelse: 42.


Laneway


Bemærkninger: Jeg lagde ud med en hæklet opslagning med et stykke restegarn, så jeg senere kunne fjerne opslagningen og strikke halskanten på. Jeg kan godt lide når alle kanter har den samme aflukning.

Jeg valgte at slå fire ekstra masker op under armene og strikkede videre med de ekstra masker. Jeg undlod lommerne, men strikkede ellers helt efter opskriften.

For at komme de ekstra masker, fra under armene, til livs på ærmerne valgte jeg at lave flere indtagninger fordelt ned ad ærmet mod håndledet.

halskanten strikkede jeg som tidligere nævnt på til sidst.

Jeg tror jeg bliver rigtig glad for den.


Har du lyst til at se flere billeder af tunikaen, kan de ses lige her på Ravelry.

16 kommentarer:

  1. Godt, det varer noget, inden den kan tages i brug! Jeg kan også lide det asymmetriske - den klæder dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. AC, jeg har altid godt kunne lide asymmetri :)

      Slet
  2. Den er blevet meget meget fin

    SvarSlet
    Svar
    1. Britt, jeg strikkede en tunica sidste år, og opdagede pludselig et uvist behov :)

      Slet
    2. Hold da K.... Pernille en skøn version af Laneway du har lavet. Lige med et Pernille touch ala ærmerne med flerfarvegarn.. Ikke meningen, men hamrende flot..
      Det er en god ide med at slå ekstra masker op under ærmerne. Jeg gør det også altid.

      Slet
    3. Tusind tak Ulla, jeg er rigtig glad for resultatet :)
      Jeg gør det også altid - det med maskerne under ærmerne.

      Slet
  3. Hvor er det en lækker trøje og Ulla har ret, der er et Pernille touch over den, og så ser du bare skøn ud i den :-)

    SvarSlet
  4. Fantastisk smuk laneway , jeg skal også igang og har allerede nået at fortryde mit garnvalg,så afsted med mig og få byttet,for jeg vil så gerne have en :))

    SvarSlet
    Svar
    1. Gitte, jeg har ikke taget den i brug endnu, men den kunne godt gå hen og blive sådan en, der skal være en to'er af :)

      Slet
  5. Hvor er den flot, nok den flotteste jeg har set.

    SvarSlet
  6. Din Laneway er så flot :) Jeg er også i gang med den og glæder mig til at kunne bruge den om forhåbentlig lang tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Lise, forhåbentlig. Men det kunne jo også være der kom en enkelt kølig sommeraften, inden den for alvor kan tages i brug. Man har vel lov at håbe :)

      Slet
  7. Hvor er den flot og den klæder dig. Ærmerne matcher perfekt til dit hår :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Trine. Håret var en prøve, men kun på spidserne, for Emilie var bange for at jeg ikke ville kunne lide det. Nu går jeg rundt og overvejer alt håret.. Bare for sjov - og det forsvinder jo igen. Med tiden :)

      Slet