torsdag den 7. august 2014

Fra Jettes have


Anders er vild efter at få jord under neglene. Det er begrænset hvor meget jord, der kan være på en trediesals altan, så foreløbig bliver det ved tanken og drømmene.


Fra Jettes have


Indtil det gik op for mig at den have Jette hele tiden taler om, ikke er en have der hører til hendes bolig, men en lille jordlod, hun lejer af kommunen. En nyttehave.

I går blev jeg inviteret med og se Jettes have. Den skønneste lille plet, med et virvar af hyggelig bevoksning. Tomater, chili, figner, prydplanter, ,squash og et lille æbletræ i en skøn forvirring. I et hjørne har de indrettet sig med bord, stole og en parasol til skygge. Et enkelt hegn holder alt for nysgerrige blikke væk. Ikke meget, for i en nyttehave må man ikke bygge huse, skure eller hegne alt for meget ind. Hækken omkring må ikke være særlig høj, men man må altså godt have lidt højde i den ene ende.

Haven ligger sammen med hel masse andre små jordlodder op ad volden og med træer i alle retninger. Jeg anede ikke der fandtes sådan et sted i Rødovre. Eller at man som borger i Rødovre kan gøre sig fortjent til et lille stykke jord.


Fra Jettes have


Vi nød tiden i Jettes have. Vi gik en tur rundt i området og der er mere end en have, der ser så forsømt ud, at det godt kan tænkes den ikke længere bliver brugt. Vi håber, for hjemme fik Anders julelys i øjnene ved tanken.

Jeg fik tomater, squash og blåbær med hjem fra Jettes have. Der er ikke mange tomater tilbage, for er der noget bedre end friskplukkede tomater? Jeg fik også en lille buket blomster, som står på mit bord og pynter. Pynter sammen med drømmen, der måske slet ikke er så langt væk.

Et besøg på nettet, en telefonopringning og en tur forbi Teknisk Forvaltning på vejen hjem, og jeg har nu ansøgt om et lille stykke jord, vi næsten kan kalde vores. Jordlodderne er som udgangspunkt og med førsteret til kommunens pensionister, men andre må også gerne komme til. Vi håber der er plads til andre.


Fra Jettes have


Jeg tror godt jeg kunne blive glad for et stykke jord. Også selvom der ikke er nogen tvivl om, at Anders vil være den førende ud i agerbruget. Jeg har sagt, at jeg helst sætter mig i midten under en parasol med strikketøjet og agerer fugleskræmsel... Men mon ikke jeg også ville ende med at tulle lidt rundt og klippe lidt hist og nippe lidt her.

Når haven ikke er større end de små jordlodder ved volden, tror jeg næsten på det.

Med krydsede fingre for hurtig tilbagemeldning...

10 kommentarer:

  1. Hvor hyggeligt, jeg kigger gerne indenfor, når I er etableret :)
    Det er dem, der ligger ved det nybyggede 'vogn-magasin' med 20 meter jernbaneskinner, ikk?
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal nok passe Mette.... det er i hvert fald deromkring :)

      Slet
  2. Aii, hvor hyggeligt med sådan en nyttehave, det er næsten som en kolonihave, bare uden hus. Det vil da være helt vildt fedt hvis /Anders kunne få sådan én, når han nu så gerne vil. :-)
    Og dejligt med så mange dejlig sager du fik med hjem. :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Catarina, der var i hvert fald helt vildt hyggeligt dernede. Og tror aldrig Anders kommer hjem, hvis vi får sådan en... han går lige forbi hver dag på vej hjem fra arbejde :)

      Slet
  3. Det er da en genial idé, sikke meget fornøjelse man kan få af sådan et stykke jord

    SvarSlet
    Svar
    1. Lydert, jeg anede ikke der lå sådan nogle lige der. Jeg synes det er genialt :)

      Slet
  4. Det kunne bestemt være dejligt. Der er intet som selvdyrkede grøntsager og flomster i lange baner. Sikke man kunne strikke lige der i midten - og man kan måske endda sætte et myggenet op derude og overnatte i det fri, hvis man har lidt campist i blodet ;-)
    ~ Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne man helt sikkert Karina.. Vi mangler faktisk kun at damen i Teknisk Forvaltning vejer og finder os egnede :)

      Slet
  5. Der er hyggeligt dernede. Vi går ofte forbi med hunden. Så jeg krydser fingrene for jer.
    Kh Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, det er sjovt jeg aldrig har set de små haver dernede. Ja der er superhyggeligt :)

      Slet