torsdag den 7. august 2014

En lilje til Emilie


Siden dengang jeg lavede den første frø... for længe siden... forelskede Emilie sig i bamsen. Bamsen som også er lavet af hæklede afrikanske blomster, og har så omfattende en opskrift at jeg blev lidt slået ud på forhånd, og havde afsindig mange gode grunde til ikke at lave bamsen... endnu.


Lilje til Emilie


Jeg har lovet hende at lave den, men så kom det ene i vejen, og så kom det andet i vejen, og så tænkte jeg at den skulle vente til hun skulle på skole. Så den kunne blive en overraskelse. Oprindeligt tænkte jeg at jeg skulle lave den mens hun var af sted, så den kunne vente herhjemme på hende, men så fik jeg en anden ide.

Men der var jo lang tid til hun skulle i skole, og det er vildt så mange gange jeg har bildt hende ind at jeg ikke havde tid til at lave den lige nu.. hun købte den hver gang.

Sjovt nok var det som om hun kom oftere og ønskede en bamse, da jeg så gik i gang. Jeg fik nemlig den her geniale ide (synes jeg selv) at jeg ville lave den og sende den med posten, så hun fik den, den allerførste dag hun var på skolen. Posten var ikke helt så hurtig som jeg havde beregnet - og det selvom jeg havde taget højde for, at der ikke bliver uddelt pakker i weekendene, og derfor kunne sende i god tid - så hun fik den med en dags forsinkelse.


Lilje til Emilie

Lilje til Emilie


Fra jeg i dybeste hemmelighed startede på bamsen til den blev færdig, nåede Emilie mindst tre gange at lave om på sine ønskede farver. Jeg startede efter de farver hun i første omgang og med mellemrum havde refereret til. Jeg håbede hun ville blive glad, selvom farverne ikke blev helt som hun gik og forestillede sig, og tænkte ikke videre over det.

Bamsen boede under min seng, mens den blev færdig. Godt pakket ind og allerbagerst - det var ret besværgerligt at hive den ud, hver gang jeg skulle videre i arbejdet. Den sidste uge, inden den blev sendt, boede den inde på Silles sofa på vesterbro, for med Emilie hjemme, kunne det godt gå hen og blive svært at smugle den ud.


Lilje til Emilie


Jeg er ikke klar over om hun hvinede da hun pakkede den ud - det melder historien ikke noget om - men hun har meddelt at hun er rigtig glad for den.





fakta3




Design: Lollo the african flower bear  af Heidi Bears.


Garn: Bomuldsgarn - fra Sandnes, Stoff&Stil og noget jeg ikke er helt sikker på hvor kommer fra. Det handlede i højere grad om farver end oprindelse.

Jeg glemte at veje den færdige bamse, men jeg ved jeg brugte 291 gram garn. Jeg har også glemt at måle hvor stor den blev.


Nåle: Hæklenål nummer 2, 2½ og 3. Ifølge opsklriften skal der bruges fire forskellige med en kvart milimeters forskel, jeg valgte at slå størrelserne sammen, og brugte den største i stedet for at lægge garnet dobbelt.


Størrelse: Det glemte jeg - men cirka et nyfødt barn. Eller krammestørrelse.


Lilje til Emilie


Bemærkninger: Jeg tror opskriften på bamsen er en af de første Heidi Bears har lavet. Den er ikke bare fyldt med trin for trin anvisninger, den har også alle trinene imellem. Der er så mange billeder at jeg i første omgang troede den var meget avanceret at lave. Det er den slet ikke. Men den er sød.

Jeg valgte at slå de mange størrelser hæklenåle sammen. Samtidig er bomuldsgarn en smule tykkere end strømpegarn, som er det opskriften henviser til, og mindre elastisk, så det bliver ikke godt lagt dobbelt. Jeg endte med at bruge en 2 mm hæklenål hver gang opskriften henviste til de to mindste størrelser. Jeg brugte en 2½ mm hæklenål i stedet for de to største størrelser. Hver gang garnet efter opskriften skulle lægges dobbelt, hæklede jeg med en tråd og hæklenål nummer 3.

Derudover fulgte jeg opskriften slavisk.

Jeg gav den sorte glasøjne og lyserøde plastikknapper til at holde på arme og ben.

Emilie har for længe siden besluttet at bamsen skulle være lyserød og hedde Lilje - så det gør den.


Har du lyst til at se flere billeder af bamsen, kan de ses lige her på Ravelry.

4 kommentarer:

  1. Sikke en skøn morgave :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Og Lene, hun blev heldigvis meget overrasket :)

      Slet
  2. den er virkelig skøn og med et helt vidunderligt personligt ansigt !

    SvarSlet
    Svar
    1. Evi hovedet er fantastisk. Anders og jeg beundrede det længe, inden det blev pakket væk sammen med resten under sengen, så Emilie ikke ville finde den før tid :)

      Slet