mandag den 19. oktober 2009

Flere tåbeligheder


Jeg er blevet rigtig god til at bage boller hver morgen. Dejen blilver blandet om aftenen efter en godt gennemprøvet opskrift, der mere og mere bærer præg af tilfældigheder. Ingen brug for skeer og alt for mange målebægre… det giver bare alt for meget opvask.

Op i skålen med lidt af det og det og hvad der ellers skal i. Blande, blande og skålen op på vægten, for lige at holde en smule hånd i hanke med hvor meget mel, der kommer i.

Ca og deromkring, nogengange lidt mere af det ene end det andet, men slutresultatet passer fint.

Altså indtil jeg den anden dag blandede og blandede og undrede mig såre over at mængden af mel ikke modsvarede mængden af væde. Hmm tænkte jeg og hældte mel i til blandingen føltes i orden. Gennemgik opskriften i hvoedet og mente bestemt jeg havde brugt mængder der svarer til alle andre dage.

I aftes skulle endnu en blanding af gær, mel, vand og hvad der ellers skal til, se dagens lys. Blande, blande og endnu engang alt for lidt mel.


???


…. Indtil det gik op for mig, vægten var indstillet til engelske pund og ikke kilo….

Hmm…!

5 kommentarer:

  1. Og hvad kan man lære af det! Du behøver slet ikke vægten ;o) Det lyder da til, at du har fuldstændigt styr på at improvisere dig frem og kan tilsætte mel efter gefühl :o)

    Jeg har tagget dig. Se her, hvis du har lyst til at lege med:
    http://kammertonen.blogspot.com/2009/10/farven-lilla.html

    SvarSlet
  2. Næ du har nok ret Annette :)

    Farvelegen er sjov, så jeg hopper gerne på igen :)

    SvarSlet
  3. Hov, jeg havde glemt, at du har været der...
    Nå, men dejligt, at du gider igen :o)

    SvarSlet
  4. Sikke en dejlig ide med at sætte dejen over om aften til varme boller om morgen.... Det vil jeg huske i weekenden.... For i hverdagen da er husbonden kørt før kl. 6 og så er der kun mig og Banditten tilbage...

    SvarSlet
  5. Marianne, i hverdagene får Kæresten heller ikke glæde af bollerne. Han er også kørt - men så er der flere til ungerne :)

    SvarSlet