onsdag den 26. januar 2022

Gnome Pun Intended

 

Januars nisse er færdig og har været på udflugt til stierne mellem gravene på den lokale kirkegård. Sådan noget med photoshoot og rette omgivelser er en alvorlig sag, og i forstaderne er det ikke altid nemt at finde pæne baggrunde til for eksempel nisser.

 

 

Jeg kører forbi den her lokation hver dag, både til og fra arbejde, og jeg bruger området med mellemrum. Der er mange små finurlige steder, mange baggrunde og de småstensbeklædte stier virkede rigtige i nissesammenhæng.

Det tager ikke lang tid at strikke sådan en nisse, og jeg har sådan set lyst til at slå op til næste måneds nisse med det sammen. Men det må man åbenbart ikke. Reglerne siger, at man skal starte og slutte månedens nisse i den tilhørende måned. 

Så jeg strikker på noget andet, og håber at kunne holde gejsten oppe hele året. Det hjælper at have sagt det højt. Det betyder på en eller anden måde, at der er noget på spil, og så kan jeg jo ikke bare stoppe. Det er vildt så nemt det er at snyde sig selv.

 

 

Sarah Schira  har designet mindst tolv nisser, så det bør være muligt at strikke en ny hver måned. Jeg er altid let at imponere, og jeg synes att nogle af dem er lidt kedelige. Altså forestiller jeg mig at den samme nisse godt kan gå igen flere gange, med lidt variationer. Den her havde for eksempel to muligheder for skæg. 

Det kan godt vise sig nødvendigt at lege lidt med.

 

 

 




 

Design: Gnome Pun Intended af Imagined Landscapes.


Garn: Rester af Holst Supersoft. 

Kroppen er Sage Blue, huen Aubergine mens skægget er af farven Willow. Supersoft fra Garnudsalg i farven Strandsand udgør hænder og næse. 

I alt er der brugt 39 gram garn, den færdige nisse vejer noget mere.

Nissen er stoppet med fibervat fra en IKEA-pyntepude og har fået kontravægt i bunden af 8 spændeskiver i størrelse 3,5 centimeter i diameter.

 


 

Pinde: 3 mm håndlavede pinde af krondyrben. Jeg kan ikke huske hvor jeg har dem fra, men jeg har et sæt strømpepinde og et sæt korte jumperpinde, som begge dele har været i brug.

 

Størrelse: Inklusive spændeskiver vejer den færdige nisse 127 gram. Den er 24 centimeter høj og er 10,5 centimeter bred på det bredeste sted af kroppen.


 

Bemærkninger. Jeg tror armene fik en omgang mere. Det virkede rigtigt. 

Konstruktionen af skægget betød at alt blev strikket, for bagefter at blive trævlet op igen. Det betyder at skægget egentlig skal være noget længere end det er blevet i min version. Jeg ville gerne have det krøllede look optrævlet garn kan få og skyllede derfor skægget op og lod det tørre helt, inden jeg trævlede op og syede på.

Den var hyggelig at lave.

 

Har du lyst til at se flere billeder af nissen, kan de ses på Ravelry.

 

 


2 kommentarer:

  1. Så FIN! Din nisse ser ud til at tage photoshoot opgaven temmelig alvorligt, men det er jo også i fine omgivelser.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror nissen var glad for resultatet :)

      Slet