torsdag den 28. maj 2020

Clotilde Cardigan


I morgen markerer afslutningen på endnu en uge. En lang weekend er i vente, og på den anden side en ualmindelig kort uge. Men så er det også slut med de korte uger, og sommerferien venter lige om hjørnet.

Det er jeg slet ikke klar til.





Hvad jeg er klar til er, at vi i morgen, når arbejdsdagen er slut, slår os ned i Lottes have, drikker astii, spiser tapas, tøsehygger og nyder det samvær vi slet får nok af i øjeblikket, hvor pauser holdes forskudt og nogen går hjem, når andre møder op.


Selvom dagene bliver varmere og varmere, kan aftenerne godt være kølige. Jeg tænker faktisk at lige præcis i morgen aften kan det være rart at have min nye varme cardigan med mig.

Jeg har strikket Clotilde Cardigan fra Knitting for Olive af deep stash. Garnet Anders købte til mig for fire år siden og som har fået følgeskab af noget lidt nyere fra engang sidste år. Eller var det året før?












Design: Clotilde Cardigan af Knitting for Olive.


Garn: Råhvid Funky Chunky Alpaca og en lys grå I will Follow følgetråd. Begge dele fra Garnudsalg. Jeg brugte en tråd af den tykke alpaca og to tråde af den tynde uld. Det gav et fint spil - synes jeg.

Jeg endte med at bruge 525 gram alpaca og 95 gram af den tynde uld. Det batter godt i garnregnskabet. 


Pinde: 6, 7 og 8 mm - mest rundpinde og strømpepinde til den endelige rib på ærmerne.


Størrelse: Noget der ligner en large. Jeg fiflede lidt, brugte mindre pinde og strikkede efter størrelse 2XL, for at nå en størrelse, der passer mig.





Bemærkninger: Ifølge opskriften skulle jeg have strikket på pind nummer ti. Jeg ejer ikke en pind nummer ti, og var ikke i tvivl om, at mine håndled nok ville stå en smule af hvis jeg forsøgte.

I stedet strikkede jeg en prøve med den største pind jeg er i besiddelse af, og besluttede at jeg godt kunne lide det, der kom ud af en pind 8. Det ændrede dog ikke ved påvirkningen af håndled, og undervejs måtte jeg holde en ufrivillig strikkepause, da jeg i et anfald af glæde over strikketøjets udvikling overgjorde og fik mere end lidt for ondt...

Men altså. Jeg stikkede efter en større størrelse, prøvede undervejs og glæde mig over resultatet, som er meget varmt og endnu ikke rigtig brugt. Jeg forestiller mig sommeraftener kan være det rigtige tidspunkt til ekstra varme.

Jeg fulgte opskriften til noget nær punkt og prikke. Brugte 6 mm til halskanten, og 7 mm til ærmerib, forkant og kant forneden. Jeg slog op med turbular cast on og lukkede alt af med turbular bind off.





Jeg forlængede ærmerne med 6 pinde, men med en mindre pind, havde jeg også en mindre strikkefasthed og derfor brug for lidt ekstra længde. Kroppen lukkede jeg af, da jeg synes det passede. Men det skulle jeg også ifølge opskriften.

Knapperne er en historie for sig. Jeg lavede dem dengang jeg sugede viden om lerværkstedet ud af Susanne, inden hun gik på pension.


Har du lyst til at se flere billeder af trøjen, kan den ses lige her på Ravelry.





2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tusind tak Lykke, den er meget tyk. Det kan jeg godt mærke jeg skal vende mig til. Mon ikke den falder lidt sammen, eller lidt til i brug :)

      Slet