søndag den 13. februar 2022

Endnu en Svens til Oscar

 

Da jeg havde strikket den første restesweater til Oscar, havde jeg stadig masser af rester i Oscarfarver liggende. Så jeg slog uden videre op til en ny. Denne gang med visse ændringer. 

Den har været færdig et stykke tid. Et par gange har jeg lagt an til billedetagning, når de har været her om tirsdagen, men det bliver hurtigt for mørkt. 

 

 

I fredags var der nogenlunde lys, men barnet havde virkelig ikke tid - han legede lige. 

De endte  med at få den med hjem, mod lovning om billedetagning derhjemme. Billederne dukkede op i dag, og jeg tænker jeg må tage hvad jeg kan få, og er glad for jeg fik taget en bunke billeder af trøjen uden barn engang i sidste uge. 






Design: Svens Yndlingssweater af Lene Holme Samsøe fra bogen Kærlighed på pinde.


Garn: Rester i alle afskygninger - mest uldent. Jeg holdt to tråde sammen hele vejen igennem - en Rasmillas Yndlingsgarn og noget rest.

Den færdige trøje vejer 230 gram og der indgik ud over tre forskellige farver fra Rasmilla en hel del forskellige smårester, der for fleres vedkommende har indgået som rester i andet, sammen med noget jeg specifikt ved er fra blandt andet:

Et par sjaler - The love of spiders og Starflake.

Noget med ærmer - Haust, Cocktail, der er fra dengang jeg havde blåt hår, en sommerbluse af bomuld og cahsmere og flere farver fra Crazydress - igen noget med blåt.

Og endelig resterne fra et uldent broderi jeg afsluttede for længe siden, alpaka fa en nissehue, ponchoen jeg strikkede til Emilie for mange år siden det sidste fra mindst seks par sokker til Anders.



Pinde: 3 mm til kanter og 4 mm til selve trøjen. Jeg brugte træpinde med wire og hæklede forkanten med en hæklenål 3,5 mm.


Størrelse: Den første trøje blev lidt stor, specielt i halsen, så jeg gik ud fra maskeantallet til en størrelse 2 år og målene til en størrelse 4 år.

Og har lovet at gøre noget ved halskanten på den første.



Bemærkinger: Jeg slog en maske mindre op end i opskriften, for at få symmetri til både rib og mønsterr og gentog vendepindene i nakken fra den første trøje. Jeg startede med at vende cirka midt på ærmet og vendte med 4 maskers mellemrum 4 gange på hver side af midt bag. 

Opskriften er til en sweater, men jeg ville have en åben trøje og strikkede derfor frem og tilbage.

Jeg ændrede maskemønstret en smule, forskød så det ikke blev så stringent at se på. Mest fordi jeg kunne, men også fordi det er for kedeligt at strikke det samme igen og igen.

Efter 19 raglanudtag delte jeg til ærmer og krop, slog 5 masker op under hver ærme og strikkede ellers derudad.

Jeg syede en noget kortere lynlås i end der egentlig var krop. Jeg er klar over det ser ud som om lynlåsen trækker stoffet sammen, men erfaringen siger mig, at det betaler sig på sigt, og trøjen vil holde sig pænere længere.


Vil du se flere billeder af trøjen, kan den ses på Ravelry.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar