mandag den 26. august 2013

Den sødeste overraskelse


Min svoger arbejder på grønttorvet. Derfor er der altid bær og frugt sammen med grøntsager, kål og andet af samme oprindelse at finde i deres hjem.

Vel vidende at der bliver budt på lagkage til fødselsdage og med en lyst til at være lidt mere fokuseret på min kost, havde jeg på forhånd spurgt, om jeg i stedet for lagkage kunne få en skålfuld bær og føldeskum.


En overraskelse


Det skulle jo nok kunne lade sig gøre, men det blev aldrig til noget. Min søster havde nemlig set et billede på FaceBook, og havde allerede inden jeg spurgte tænkt at det skulle afprøves.

Atså stod der ud over fødselsdagsbarnets bestilte lagkage også en meget, meget fin kreation midt på bordet. Faktisk lige der hvor søsteren min på forhånd havde besluttet at jeg skulle sidde.

Den kan du godt spise, sagde hun med slet skjult forventning, mens jeg overvejede opbygningen. Skær i den sagde hun, da vi var blevet bænket. Tag et stykke, blev hun ved. Jeg mente at jeg hellere ville have mine medbragte Low Carb boller og ost inden, men det synes hun var ligemeget. Kom nu bare i gang.

Vi spiste bollerne først, hvorefter jeg greb til kniven og skar. Jeg mødte en følelse af is, og havde ingen anelse om indholdet. Jeg havde været inde om ananas, men det var det ikke.


Vandmelonkage


I stedet var det vandmelon, garneret med flødeskum, mandelflager og bær. Ikke kun et smukt syn, men også overraskende velsmagende. Vi var inde på, at næste gang skulle der også en ananas til. Inderst, med en ring af vandmelon yderst og noget tredie i det hul, der gerne skulle skæres ud midt i ananassen...

12 kommentarer:

  1. Hold nu op en fantastisk lagkage, den må have smagt vidunderligt. :-)

    Er du gået over på LCHF kost?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var fantastisk Catarina.
      Og jo, jeg har gennem de sidste år mere eller mindre spist efter LCHF principper. Jeg vidste bare ikke hvad det hed.
      Det sværeste synes jeg er alt det fedt som jeg godt ved der skal til, men som en indre fra barnsben indlært stemme nedgør med mantraet fedtfattigt, fedtfattigt, fedtfattigt.... :)

      Slet
  2. Det var da en lækker desert hun der tryllede frem :-)

    SvarSlet
  3. Så fin og hvor var det sødt af hende :)

    SvarSlet
  4. Hvor er den flot... Og en god ide ;
    Hilsen Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, jeg synes det er en fantastisk ide. Det er ikke sidste gang at sådan en skal på bordet :)

      Slet
  5. den ser lækker ud :-) Hvordan holder flødeskummet sig fast på den "våde" vandmelon? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så vidt jeg husker, snakkede min søster om, at hun inden flødeskummet havde duppet vandmelonen tør med køkkenrulle. Det holdt rigtig fint :)

      Slet
  6. Jeg har lige forsøgt at lave denne kage med kagecream blandet med flødeskum, da jeg ikke er glad for ren flødeskum, men det sad desværre ikke fast. Næste gang vil jeg forsøge mig med frosting :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøv det Stephanie, måske det bliver godt. Jeg kunne forestille mig det er en god ide at duppe vandmelonen godt tør inden det yderste lag.
      Måske bliver det endda fantastisk, selvom jeg synes det fjerner den oprindelige ide - at undgå sukker :)

      Slet