mandag den 25. marts 2019

Magnolia Hue


Der var garn nok til to huer af det lækre, tykke, chunky Merino fra Vaje & Co, jeg fik til blogtræf hos Violykke.





Men hvordan skulle den anden hue se ud? Jeg har af flere gange kikket på Camilla Vads Magnolia projekter, men ikke rigtigt set mig selv i dem. Men huen - den er fin, så fin at jeg købte opskriften, vel vidende at strikkefastheden på ingen måde kunne hamle op med det tykke garn.

Jeg valgte at vende det hele på hovedet. Strikkede den mindste størrelse, brugte lidt mindre pinde, end til den første hue og håbede at de flere masker og den drejede rib, ville ende med at passe om hovedet på mig.

Samtidig strikkede jeg striber, for at have garn nok. Der var helt sikkert ikke nok i den ene farve og jeg havde ikke lyst til en klar overgang. Altså strikkede jeg en omgang af hver farve til jeg løb tør for den lyse og fortsatte i toppen af huen med kun den mørke.





Det var her jeg for alvor vendte det hele på hovedet. Jeg havde ingen anelse om hvor langt op over pulden mønstret ville ende med at gå, når jeg strikkede med tykkere garn og lige så tykkere pinde. Altså startede jeg nedefra, og arbejdede mig op, for at kunne lukke af undervejs.

Mønstret er planlagt den anden vej - fra toppen og ned. Jeg vendte diagrammet om, startede øverst, og byttede om på omslag og sammenstrik, for at få et nogenlunde genkendeligt mønster. For det bliver ikke helt det samme, når man vender tingene på hovedet. Men næsten...

Jeg endte med at droppe de sidste omslag. Lod toppen af mønstret blive toppen af huen og endte med at have en hue, der præcis passede i længden.









Design: Magnolia Hue af Camilla Vad.


Garn: Chunky Merino fra Vaje & Co, farvet med tagrør i to nuancer.

Den færdige hue vejer 60 gram - 27 gram af den lyse og 33 gram af den mørke.


Pinde: De korteste rundpinde jeg kunne finde - 5 og 7 mm.


Størrelse: Barn





Bemærkninger: Jeg vendte som sagt det hele om, slog op til rib og strikkede cirka 6 centimeter, inden jeg fortsatte med diagrammet i modsat retning.  Jeg sprang den første mønsterpind over og byttede om på omslag og indtagninger.

Det vil sige, når der i diagrammet var indtegnet et omslag, strikkede jeg i stedet to masker sammen, og når der i diagrammet var tegnet to masker sammen til den ene eller den anden side, lavede jeg et omslag.

Indtil den sidste linie af indtagninger. Her strikkede jeg indtagningerne efter diagrammet og droppede omslagene. Vranglinien, der på et tidspunkt slutter, lod jeg fortsætte helt til top, og da diagrammet ikke havde flere indtag, tilføjede jeg en ekstra omgang, hvor de 3 masker i hver mønstergentagelse mellem den fortsatte vrangrække blev til en maske.

Jeg endte med 8 masker, som jeg trak tråden igennem.


Har du lyst til at se flere billeder af huen, kan den ses lige her på Ravery.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar