søndag den 9. december 2018

Advent #2


Den anden søndags gaver er et projekt, som Louise har skudt i gang i Hobby.





En hel del af hobbybørnene har lavet nisser af beton. Det ser så let ud, at jeg ikke kunne få det til at lykkes, da jeg prøvede selv herhjemme. Faktisk måtte jeg gennem flere forsøg, inden det lykkedes mig at frembring to nisser, jeg havde lyst til at give videre.

Projektet er ikke Louises eget påfund. Hun har fundet det på nettet, sammen med alskens andre ideer i beton. Vi har leget en del med beton, og mens jeg har mine spidskompetencer er Louise så afgjort den, der har mest styr på beton.

Til påske skal vi lave kyllinger, men inden da var det altså nisser og skåle og lysestager og alt muligt andet.





Jeg brugte støbebeton, hudfarvede knæstrømper af nylon og de bittesmå elastikker, der ligner dem, der bruges på tandlægens tilretningsudstyr, men nu også bruges som afslutning i små fletninger eller andet i den stil.

Mine første forsøg blev alt for slatne. Betonen alt for løs. Jeg endte med en meget bastant betonmasse og fyldte strømperne med det. Jeg ville gerne have at strømperne - der stadig sidder om betonen, når den er størknet - ikke kan ses, så jeg hældte mere vand i det tiloversblevne beton, lavede en tyndtflydende grød, og smurte det ud over det udvendige af nissen.

Det synes jeg virkede for mig.

Det giver selvfølgelig ikke den glatte overflade jeg kan se andre laver.





På Hobby har børnene malet nisserne. Jeg kan bedst lide dem rå.

Jeg har ikke set videoen før nu - og kan se jeg har gjort nogen ting anderledes. Jeg formede, slog en knude øverst, klippede det overskydende strømpe af og brugte det som kant på huen, inden jeg bandt toppen op, så den havde noget at støtte sig til, mens den størknede.

Elastikken om næsen, har jeg ladet sidde.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar