tirsdag den 17. juni 2014

Betyder kommunegrænsen virkelig så meget?


For at blive i det undrende univers havde jeg i sidste uge en meget mærkelig oplevelse. Ikke en speciel sjov oplevelse, mere mærkelig og underlig...


Altanen - juni 2014


Kender I de der indkøbskurve på hjul? En krydsning af kurven over armen og den store vogn til at fylde godt i. Jeg synes det er en ret genial opfindelse. Og bruger dem tit, når jeg slæber alle mine tasker fra cyklen ind i butikken efter indkøb på vej hjem fra arbejde. Jeg har ikke brug for den store vogn, den fylder for meget, men taskerne er tit tunge, og det er rart at slippe for at slæbe.

De små kurve på hjul er nemme at have med rundt og de fylder ikke ret meget og står sjældent i vejen. Min oplevelse er at når de står i vejen, handler det som regel om at der i butikken er hældt et par ekstra paller med tilbud ind, og det derfor kan være svært ikke at stå i vejen. Uanset hvor meget man forsøger at lade være.

For en måned eller to siden kom Sille og jeg af en aller anden grund til at tale om de her behjulede kurve. Sille synes de er rædsomme. De er overalt, står i vejen og er på ingen måde til at komme udenom. Jeg tænkte i mit stille sind at hun måske overdrev en smule. At så er det heller ikke værre. At hun et øjeblik virkede temmelig besk på hele samfundet.


Juni 2014


Altså indtil jeg engang i sidste uge var i Frederiksbergcentret og tænkte at de få indkøb jeg manglede lige så godt kunne klares i Føtex i centret, så jeg ikke behøvede stoppe på vejen hjem. Aldrig har jeg oplevet noget ligende. Der var ikke specielt mange handlende i butikken, alligevel var det noget nær umuligt at komme frem for kurve på hjul, der af uransagelige årsager konsekvent stod midt i gåområdet. Overalt!

Sagde jeg Sille bor på Frederiksberg?

Hun siger i øvrig at det er sådan i alle butikkerne i hendes nærområde.

Da jeg kom mig over min undren, slog det mig om det handler om kultur? Om en enkelt kommunegrænse kan forårsage så stor forskel på folks handlemåder? Om det er den politiske overbevisning, forskellen på indkomsten eller noget andet, der betyder at folk på Frederiksberg ikke tænker på andre, mens folk i Rødovre tager langt mere hensyn til hinanden når der handles?

8 kommentarer:

  1. Jeg skal ikke udtale mig om forholdene i Rødovre, men Føtex i Frederiksberg Centeret er et mereridt. Jeg tror bl.a. det hænger sammen med at gangene er meget smalle, to indkøbsvogne kan jo heller ikke passere hinanden

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg kun give dig ret i Britt, men vognene stod også i vejen der hvor der faktisk var plads. Og vores lokale Superbest eller Fakta har ikke bredere gange :)
      Jeg tænker bare om der er kulturelle forskelle hen over landet? Og om jeg er den eneste der har så forskellige oplevelser?

      Slet
  2. Jeg har været i Kvickly på Frederiksberg og der står kurvene ikke i vejen. Jeg skal lige være sikker på at jeg forstår dig ret. Er det fordi folk lader kurvevognene stå midt på gangene, mens de selv er andre steder? Det har jeg aldrig oplevet, og altså heller ikke på Frederiksberg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, det kan være jeg var uheldig.
      Nej kurvevognene var sammen med folkene, men ingen trak ind til siden eller på anden måde overvejede hvordan vognene fyldte i landskabet... Det har jeg aldrig oplevet før :)

      Slet
  3. Tak for info, så holder jeg mig langt væk fra Frederiksberg Centeret, selvom jeg kører lige under det hver dag. Det ville jeg - som Sille - heller ikke kunne leve med. Vi er mere civiliserede i Rødovre så :) - og i Føtex i Vanløse. Der fungerer det også. Jeg bruger også altid kurvene med hjul til min taske, når jeg handler på vej hjem.
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette jeg ved godt at verden er fyldt med folk der tager for meget hensyn over alverdens afarter til superegoister. Jeg tror stadig at vi som typer er fordelt sådan nogenlunde ligeligt. Det slog mig bare om der alligevel er en forskel. Det er ikke fordi jeg tror folk på Frederiksberg er super egoistiske, jeg tror på der er en fordeling :) Jeg har også boet på Frederiksberg selv, og måske var jeg bare uheldig.
      Jeg synes alligevel det er et studie værd.
      Føtex i Vanløse har jeg heller ingen problemer med :)

      Slet
  4. Her i Horsens står kørekurvene også overalt, så jeg synes, en vis herre har skabt dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fr. Møller, det er sjovt som der er forskel. Jeg har været mere opmærksom på vognene de sidste dage, og jeg lægger mærke til, at selvom vognene nok kan stå midt i gangarealet, når jeg kommer gående, så flytter folk dem, når jeg kommer tæt nok på. Eller husker at trække dem ind, i det øjeblik de står stille.
      Havde det ikke være sådan, havde jeg sikkert også synes de er forfærdelige :)

      Slet