søndag den 4. august 2013

I fuld fart


Post Danmark Rundt slutter i dag. Med opløb på Frederiksberg Alle. Det er der ikke noget nyt i, det gør de hvert år, og hvert eneste år flygter Sille, der bor midt i det hele, ud af byen, længe inden de dukker op. Også i år har hun sørget for at være væk hjemmefra.


Post Danmark Rundt - Afspærret


Hvad der til gengæld var nyt, var at hele feltet kører gennem Rødovre på vej mod byen. Måske er det slet ikke nyt, måske gør de det hvert år, men så er det i hvert fald nyt for mig. Og når de nu kom drønende lige nede om hjørnet, var det slet ikke svært at lokke Emilie med og gå ned og kigge på.

Også selvom hun undervejs nåede at ærgrer sig over at være gået med... Det var noget så kedeligt.

Jeg synes det var sjovt. Også selvom vi ventede i det meste af en halv time. Bare det at spærre krydset Roskildevej/Tårnvej af, var et show for sig. Overalt var der politi. Ved de små sideveje, og de større kryds. Længe fik trafikken lov at køre, og først ti minutter før de første ryttere dukkede op, blev trafikken i alle andre retninger, end den løbet skulle køres, spærret.

Trafikken i kørselsretningen fortsatte. Det tyndede noget ud, men ikke før den første højtalervogn der kunne melde at fem ryttere lå i front og feltet kom et minut og tredive sekunder senere, var der helt tomt for biler.


Post Danmark Rundt - Føregruppen


Folk fra de ventende biler stod ud og stillede sig op og kiggede med, mens et hav af motorcykelkørende betjente dukkede op. Så kom endelig de første fem. Pænt på række og meget hurtigt forbi. Bag dem kørte fem biler med taget fuld af cykler, inden flere motorcykler passerede og feltet endelig kom buldrende.

Emilie nåede at få øje på den gule trøje, der førte an omgivet af hele sit hold. Hun så ikke andre indentificerbare trøjer, og jeg havde mest travlt med at skyde i blinde, i forsøget på at fange en smule af optoget.


Post Danmark Rundt - Den gule trøje

Post Danmark Rundt - Feltet


Bagefter passerede et utal af vogne med cykler, reservedele, vand og hvad der ellers skal til sådan et løb. Netop da Emilie spurgte om ikke også de havde en ambulance med, kørte sådan en forbi. Så fulgte den almindelige trafik og meget hurtigt blev afspæringerne fjernet, og alting lignede igen sig selv.

Det er sjovt at have set, men jeg faktisk mere imponeret af hvor forholdsvis smertefrit trafikken kunne standses og sættes i gang igen.


Post Danmark Rundt - biler med cykler på taget

8 kommentarer:

  1. Ej, gad godt have oplevet det !
    Er på mine gamle dage blevet bidt af cykelløb :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Miri, det var helt klart også oplevelsen værd.
      Jeg synes også cykelløb er spændende, og følger med hvert eneste år, når de kører rundt i Frankrig :)

      Slet
  2. Sikke spændende at se! Jeg må indrømme, at jeg heller aldrig nogensinde har set dem "lande" her på Frederiksberg i virkeligheden. Men jeg har mange gange kørt forbi, når det stillede klar!

    SvarSlet
    Svar
    1. Christunte, jeg tænker at det er en større opstilling, end vores lokale hjørne. Opløbet kræver vist både afspærringer og skilte og alt muligt andet. Måske skulle du overveje at se med en gang. Jeg er sikker på, du godt kan stikke, mens du venter :)

      Slet
  3. Helt i blinde har du vist ikke skudt. Billederne er da blevet meget gode og giver et godt samlet overblik over det hele.
    Vi var for år tilbage ude i Farum og se enkeltstart i Post Danmark Rundt. Det var både interessant, men også lidt kedeligt at stå længe plantet på samme spot for at kunne se de forbavsende små cykelryttere. En oplevelse jeg ikke glemmer, men heller ikke vil rende efter igen. Jeg elsker at se Tour d e France, men bliver desværre oftest irriteret, når jeg møder de lokale cykelryttere i trafikken. De opfører sig som om de ejer vejene og slet ikke behøver følge trafikreglerne, så man er ved at falde af sin egen cykel, når de suser forbi. Det oplevede jeg så sent som i går.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej sådan noget er ikke sjovt, Evi. Og egentlig må jeg indrømme at det er sjovere at se på skærmen, hvor man kan følge med på hele strækningen i stedet for et kort øjeblik.
      Når det er sagt, synes jeg det var sjovt at opleve - specielt når det var lige rundt om hjørnet.
      I forhold til at skyde i blinde, var det noget med at rette kameraet i den rigtige retning og håbe på det bedste. Der var så meget sol, at jeg ikke kunne se hvad jeg ramte :)

      Slet
  4. Vi har altid fulgt det, men var i Sverige denne gang, så måtte undvære.

    SvarSlet
    Svar
    1. Violykke, de kører heldigvis igen næste år :)

      Slet