fredag den 19. juli 2013

Sand i Havnegade


I går var kalenderen fyldt.

Sådan nærmest til bristepunktet.

Skrevet ud og fyldt med både planer og aftaler.


Sandskulpturfestival København 2013


Vi startede tidligt. Huskede at spise morgenmad, pakkede taskerne, fyldte koldt vand i flasker og satte kursen mod tog og metro.

Vi ville se sand. Sidste års succes med sandskulpturer skulle genoplives. Denne gang var Emilie helt med på planen.

Sidste år var festivalen placeret på Ofelia Beach, men grundet ombygning er festivalen i år flyttet til Havnegade.

Omgivelserne er der som ikke noget galt med, skulpturerene er uden tvivl fantastiske i forhold til at de er lavet i sand, og jeg synes stadig det er imponerende hvad kunstnerne kan få ud af materialet.

Jeg følte mig bare ikke lige så rørt som sidste år. Ikke nær så imponeret og ikke nær så bjergtaget. Jeg  synes faktisk skulpturerne i år var en smule kedelige.


Sandskulpturfestival København 2013

Sandskulpturfestival København 2013


Så er det sagt!

Overskriften på årets festival er Myter & Sagn. Hjemmefra fik den overskrift mit hovede til at myldre med billeder. Billeder jeg ingen steder fandt genklang i, i de færdige skulpturer. Faktisk kunne jeg ikke et eneste sted genkende overskriften i værkerne.

Jeg blev et øjeblik i tvivl om jeg havde misforstået. Men det er stadig den overskrift hjemmesiden er prydet af.


Sandskulpturfestival København 2013

Sandskulpturfestival København 2013


Lige som sidste år blev vi bedt om at stemme på den skulptur vi synes var bedst. Sidste år var jeg ikke et øjeblik i tvivl. I år anede jeg ikke hvor jeg skulle sætte mit kryds.

Mange af skulpturerne havde en dobbelttydighed jeg godt kunne lide, og som uden tvivl kom til udtryk i det færdige arbejde. De sagde mig bare ikke noget.

Jeg endte med at vælge figuren med de sjove kruseduller, der først tiltrak sig min opmærksomhed (vi måtte ikke stemme på det høje slot i baggrunden) og som fra modsatte side pludselig viste sig som en kvindeskikkelse i form som de små moderstatuetter fra tiden før de sidste istider.

Emilie var mere til det oprørte hav, og havde det ellers på samme måde som jeg. Det er i hvert fald min fortolkning af, at hun meget hurtigt endte med at sætte sig på kajkanten og vente.

Meget hurtigere end sidste år.


Sandskulpturfestival København 2013

Sandskulpturfestival København 2013


Selvom der er skuffelse at spore, skal vi selvfølgelig derind igen næste år.

2 kommentarer:

  1. præcis samme oplevelse som min. jeg syntes også det var mere interessant sidste år, men alligevel stadig en stor oplevelse, som gerne skal gentages næste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Evi, det er helt rart jeg ikke er den eneste, der havde det sådan :)

      Slet