tirsdag den 28. juni 2022

Snow Drop Headband

 

På årets varmeste dag, mente jeg det var nødvendigt at tage billeder af pandebåndet jeg har strikket til Emilie. Det var varmt, og Emilie nægtede at lægge hoved til, så det gjorde jeg. 

 

 

Årstiden er måske ikke den rigtige til pandebånd, men så er det klar til vinter. Jeg har før forsøgt mig med pandebånd, men jeg er altid endt med at give dem til Emilie, i en oplevelse af at mit hoved ikke egner sig til pandebånd. 

Men det her. Det sidder bare. Jeg havde det ikke på længe nok til at konstatere at det også sidder længe. Men det føles sådan. Det føles så godt at jeg tror jeg er nødt til at strikke et til mig selv. Det kunne godt være af det garn, der lige nu står på bordet på altanen på glas, og dag efter dag suger sol til sig. 

 

 

At jeg slog op til et pandebånd midt i varmen (det var langtfra så langt da jeg slog op) handler om at Emilie, dengang jeg i vinterferien strikkede hende en halsedisse,  også ønskede et pandebånd, at garnet lige siden har ligget og sendt mig lange blikke og jeg lige deromkring manglede et eller andet let. 

Det lette blev et pandebånd, som trods letheden tog næsten halvanden måned at strikke. 






Design: Snow Drop Headband af Along avec Anna.


Garn: Drops Air farve Lilla Tåge.

Der gik 22 gram til hele pandebåndet.


Pinde: 3,5 mm. Jeg brugte to strømpepinde. 


Størrelse: Pandebåndet er one size. Jeg gentog mønstret 6 gange, det passede. 

 


Bemærkninger: Jeg slog op med et provisorisk  opslag, så jeg senere kunne sy pandebåndet sammen med maskesting.

Jeg gentog som  sagt mønsterrapporten seks gange.

Den mest gennemgribende ændring var sammenstrikken, som jeg valgte at gøre noget anderledes end opskriften beskrev. Hvor der i opskriften stod at jeg skulle strikke masker vrang sammen, ændrede jeg det til at strikke ret sammen. Jeg fulgte mønstret og strikkede en maske længere nede i den maske, der kom til at ligge øverst i sammenstrikken. 

Inden midtermasken strikkede jeg ret sammen, efter midtermasken lavede jeg det der på engelsk hedder ssk - tog de to masker ret løst af en ad gangen, og strikkede dem ret sammen i en retning der normalt ville være drejet ret. Jeg undgik drejningen, fordi jeg havde taget masken løst af, og allerede havde drejet masken.

 

 

Det er et forholdsvist let husket mønster, som hurtigt lå fast, så jeg ikke behøvede kigge i opskriften.Men ikke mere let husket, end jeg måtte finde mønstret frem, da det havde ligget lidt for længe, uden at blive strikket på.

 

Vil du se flere billeder af pandebåndet, kan de ses på Ravelry.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar