tirsdag den 7. juni 2022

I mangel af falseben

 

Et falseben er lavet af ben, og bliver brugt til flere gamle håndværk. Buntmagernen bruger det i arbejdet med skind og bogbinderen bruger det hele tiden. 

Jeg har ikke noget falseben. Egentlig tænkte jeg ikke det var nødvendigt til en og lavet af genbrugsmaterialer. Men en ting er at glatte en fold med hænderne, en anden er at bruge et stykke værktøj, der er beregnet til det.

 



Min bunke af genbrugspapir rummer alt muligt. Papir af mange forskellige kvaliteter, tyndt papir, tykt papir, noget der mest af alt minder om karton. Der er sider fra bøger, magasiner, tryksager, kort, noder, snitmønstre og andet. 

En pæn samling, som tilsammen giver en flok forskellige sider, jeg synes bliver fine sammen. Jo mere jeg leger med de gamle sider, jo sjovere synes jeg det bliver. 

Som jeg sad med siderne og foldede, synes jeg alligevel ikke mine hænder kunne folde skarpt nok. Men jeg har ikke noget falseben. Jeg kunne selvfølgelig have ventet, have købt et, men nød lærer nøgen kvinde at spinde, og jeg kom i tanke om smørekniven, der hører til sølvtøjet mine forældre fik i bryllupsgave. 

 

 

Den er nærmest perfekt. Glat, uden skarpe kanter. Den gjorde arbejdet godt. Også da jeg senere limede pap og papir inden i omslaget.

Nu ønsker jeg mig et falseben. Sådan et kan godt være nødvendigt at anskaffe sig. Med tiden. 






4 kommentarer:

  1. Hej, jeg har arbejdet på et trykkeri, der hed arkene, som blev folder til tryk, udskud, jeg lagde siderne i en bestemt orden, til tryk. Jeg arbejdede med ark hvor der var 16 sider på et ark, hvis du folder et ark papir, så skal du skrive side nummer på hvert hjørne, mår arket er foldet, når arket foldes ud, så vises den udskydning af ark, som der trykkes efter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Det er altid spændende at lære nyt, også nye ord og begreber :)

      Slet
  2. Jeg var i Søstrene Grene i dag (godt nok i Rønne) og der så jeg de havde falseben i en trestykspakke og tænkte straks på dig. Måske du kan finde en afdeling nær dig hvor de har dem. Jeg så desværre ikke prisen, men de plejer jo ikke at være dyre. Knus til dig fra Bornholm.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fru Jensen, jeg er muligvis lidt snobbet.Jeg vi have et af ben, ikke plastik. Jeg har fundet ud af hvor sådan et kan findes :)

      Slet