torsdag den 2. juni 2022

Et slags halvårsregnskab


Første juni, Anders' fødselsdag og nu også en dag med demokratiske pligter. To sider af dagen, der blev en skøn sammenblanding, da Anders gik mod den nærliggende skole og skulle opgive sin fødselsdato. Ikke kun de valgtilforordnede ønskede tillykke, der var også flere af de fremmødte, der glade afgav lykønskninger.

Berit og jeg fulgtes. Med en arbejdsdag fra otte til otte, fik vi klemt en tur til samme festsal ind, da der ikke længere var ret mange børn, og inden vi havde planlagt aftenpersonalemøde, der i øvrigt endte med at give så meget energi, at jeg kunne mærke bobler af gode ideer på cykelturen hjem.

Det var noget helt andet.

 

 

Jeg kom nemlig til at kigge på garnregnskabet den anden dag, og med noget nær et et halvt års forbrug og indkøb, er det nu det er sjovt at se på regnskabet. Det bliver formentlig nemlig aldrig pænere i år. Og så er det mere interessant end jeg havde forventet.

De sidste par år har brug af lagergarn været noget der florerer vidt om - specielt på nettet. Jeg er sprunget på og sidste år var jeg temmelig bevidst om hele tiden at have et eller andet fra lageret på mine pinde. Bevidstheden er blevet til noget jeg ikke længere tænker helt så bevidst på, men bare gør.

Det gik for alvor op for mig, da jeg kiggede på garnregnskabet den anden dag. 

 

 

På nuværende tidspunkt af året har jeg ikke alene brugt cirka dobbelt så meget garn, som jeg har købt. Jeg har selv tilføjet mit lager lige over et kilo garn. Men jeg har brugt næsten tre kilo. Jeg har før brugt meget mere. Jeg er ikke sikker på i år bliver et år med meget strik. Men det er underordnet. 

Jeg har også fået garn. Regnskabet holder stadig, for alt det nye garn jeg har tilføjet lageret, både det jeg selv har købt, og det jeg har fået eller vundet eller noget andet samler sig til knap to kilo

Nu bliver det sjovt, for når jeg kigger længere ned i regnskabet har jeg kun brugt 66 gram af det nye garn, mens resten kommer fra lageret. Det lyder ret godt, og er ret flot. 

Det skal siges at halvdelen af det jeg har brugt stammer fra sidste år, så det er næsten nyt garn. Men af det gamle garn har jeg brugt fra alle de år jeg har opgjort mit lager - og det har jeg efterhånden gjort længe.

Det betyder at jeg kan konstatere at jeg har brugt garn fra alle år helt tilbage til før 2015. Jeg har faktisk lavet et helt projekt af garn fra før 2015. Det kan jeg rigtig godt lide. 

 

 

At lageret formentlig i løbet af de kommende måneder bliver betragteligt forøget er helt lige meget. det vigtige er, at jeg rent faktisk også bruger af det gamle garn.

Og med forøgelsen lige om hjørnet, var det alligevel sjovt at gøre op lige præcis i dag, hvor forskellen mellem det der er kommet ind, og det der er kommet ud er rigtig pæn til den rigtige side.     

Og forøgelsen... Sidste år var Fiberfolk i Roskilde en kilde til garnindkøb. Det bliver det også i år. Kombineret med  to andre begivenheder. 

På lørdag er der Strik i Danmarks Hjerte i Nyborg. Nyborg er min barndoms by. Min mor er fra Nyborg, og store dele af min barndom hænger sammen med ferier og weekender hos min mormor og morfar. Jeg har gået byen tynd, jeg har leget på volden og glæder mig til et gensyn. Jeg har inviteret Emilie med, og købt billetter til byvandring. Det glæder jeg mig også til. 

Senere er der sommerferien og turen til Island. Jeg har ingen planer om ikke at komme hjem med garn. Jeg kan sagtens købe islandsk garn i Danmark, men der ingen tvivl om at islandsk garn købt på Island har en hel anden affektionsværdi.

 

 

Så kan lageret barre komme an og vokse til vilde højder.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar