tirsdag den 18. januar 2011

Roedyrkning


Min far er fra Lolland, hvor en stor del af familien er bønder, dyrkede jorden og stod forest i menighedsrådet.

Der er langt til lolland, så med jævne mellemrum sender han nyhedsbreve, der ofte handler om istandsættelsen af det hus, han købte i Nakskov for efterhånden mange år siden.

Ind imellem er der også historier fra hverdagen, oplevelser eller tilbageblik. Jeg nyder hans skrevne ord, og får lyst til at dele historien han sendte i går.

Historien tog udgangspunkt i roehøsten, som min søster i sæssonen fik sat spørgsmålstegn ved om overhovedet var muligt. Det mente min far nu nok det var, men kunne senere konstatere at så let har det slet ikke været – dengang i efteråret.

Det fik ham til at tænke tilbage til dengang han selv var dreng og roehøsten foregik med håndkraft og en traktor. Min far beskriver det således:

I min barndom blev roerne løsnet med en roeløfter, trukket op med hånden og aftoppet med en roekniv. Derefter samlet sammen med en greb og læsset på vogn med håndkraft. 

 

Historien får I her:

 

glyphsDet fik mig til at tænke på et af de sidste år min far dyrkede sukkerroer. Jeg tog et billede fra 1960 hvor en traktor kørte totalt fast i marken, da den skulle bjerge roerne. Så gør man naturligvis det at man henter den anden traktor til at slæbe den første fri. Resultatet kan ses på billedet her, begge står med baghjulene kørt helt ned til navet. Enden på det blev at Falck måtte trække dem begge fri. Der gik en rimelig fast markvej gennem min fars jorder, så de kunne parkere en bil på tværs der og trække traktorerne fri med et spil. Falck måtte to eller tre gange mere ud for at lave samme nummer, vistnok med kun een traktor ad gangen.

Dengang havde man op til Jul en indsamling "hold gryden i kog" hvor man samlede penge ind, jeg ved ikke om det var til børnehjem eller fattige familier. Men det var falckfolk i deres dengang koksgrå uniformer som stod på gaderne i Nakskov og samlede ind. Jeg husker et år, hvor vi gik i byen, at en falckmand sagde til min far "Du må da give noget når vi så mange gange har været ude hos dig". Jeg ved ikke om han afleverede en fem- eller tikroneseddel.


fastsatte traktorer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar