onsdag den 28. juni 2017

Top 6


På sidste års Garnstafet i Aarhus forelskede jeg mig en lille smule i Top 6 fra Nordiske Masker.





Modellerne fra Nordiske Masker ligner sjældent noget, der passer almindelige mennesker, men da det viste sig at den største størrelse måske alligevel kunne bruges til noget, slog jeg op og havde god glæde af de mange, mange masker glatstrik, da jeg i maj var på sundhedsambassadørkursus.

Siden lå den stille. Ventede dels på de helt rigtige knapper, dels på at jeg tog mig sammen til at hækle de små vingeærmer.

Den blev færdig tidsnok til at komme med på ferie. Et hurtigt skud billeder blev taget foran Hamborg Rådhus i går formiddags.

Jeg er ret vild med de små ærmer, jeg har ikke noget problem med selve blusen, jeg er bare ikke sikker på, den for alvor bliver en yndling.

Jeg ved ikke præcis hvorfor.











Design: Top 6 af Nordiske Masker.


Garn: Bomuld og viscose fra lageret. Det er grønt, det splitter afsindigt og det er købt i Netto for flere år siden.

Jeg har brugt 235 gram til hele toppen.


Pinde: rundpind 3 mm. Jeg brugte en 2½ mm hæklenål til vingeærmerne og ærmekanten. Langs hals, forkanter og bund brugte jeg dobbelt tråd og en hæklenål 3½ mm.


Størrelse: Large





Bemærkninger: Jeg har stort set fulgt opskriften. Jeg havde ikke elastiktråd til opslagningen, og valgte derfor at hækle langs kanten til sidst.

Ved ærmegabet flyttede jeg aflukningerne lidt bagud, så maskeantallet på for og bag procentvis passede til mine mål for og bag (bryster fylder mere end vingeben).

Jeg valgte at lave halsudskæringen dybere. Jeg startede den ganske simpelt tidligere end skrevet, og huskede at lægge de ekstra pinde til efter udskæringen.

Ærmet er en historie for sig. Jeg manglede et billede eller en tegning, men det lykkedes at forstå de kryptiske angivelser ved hjælp af det detaljebillede, der følger med opskriften.







Ifølge opskriften skal hver halvdel af vingeærmet bestå af tre vifter. Den ene halvdel med en ekstra lang vinge til sidst. Jeg synes det blev for kort, ikke virkede optimalt at sy sammen og ærmet blev ikke symetrisk, så jeg valgte i stedet at hækle 4 viftegentagelser til den ene halvdel og 5 til den anden. Begge halvdele afsluttede jeg med den lange ekstra vinge.

Sammensyede virkede det bedre for mig.


Vil du have flere informationer om toppen kan den ses på Ravelry.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar