tirsdag den 21. februar 2017

Nebula


Jeg satte mig selv en udfordring. Undervejs blev den ikke mindre.



Jeg ville strikke strømper på tynde pinde. Allerede for en måneds tid siden, vidste jeg at udfordringen lå og ulmede, og med den viden - omend den ikke var hverken færdig eller besluttet - købte jeg to nøgler lilla Drops Fabel, da de lå et sted på min vej og lyste op.

De to nøgler garn blev aldrig pakket væk. Lå først lidt på et bord, blev så flyttet til et andet bord og endte i en kurv lige ved min plads i sofaen, hvorfra de meget hurtigt blev fundet frem, da jeg kom hjem fra håndarbejdsmesse med nye tynde strømpepinde.

Faktisk tog det meget længere tid at beslutte mig for den rigtige strømpeopskrift. Det er vildt så mange smukke opskrifter på strømper, der ligger på Ravelry.

Jeg endte med en Cookie A opskrift, slog op, strikkede i noget der føltes som en uendelighed af tid, konstaterede at jeg havde strikket omkring to centimeter, og besluttede at strikke et par strømper mere. Jeg havde en følelse af aldrig at blive færdig, og mærkeligt nok mente min logik, at et par mere nok skulle få det til at gå hurtigere...?



Jeg endte med at strikke tre par strømper - synkront. Samtidig og mærkeligt nok med fremgang. Jeg strikkede benet på den ene, på den anden og på den tredie, strikkede hælen på den ene, på den anden og på den tredie, og pludselig var jeg færdig og havde tre par strømper.

Selvom det fungerede, har jeg ikke lyst til en gentagelse. Nogle steder huskede jeg at notere så jeg kunne huske hvad jeg havde gjort på den første, når jeg nåede til den anden. De fleste steder glemte jeg det. Det kunne være en enkelt maske mere i en samling, som gav mening for mig, men ikke stod i opskriften, eller hvor mange pinde hælen var lang - når der kun stod et centimetermål i opskriften eller hvor mange masker der skulle samles op, når der i opskriften ikke står et eksakt tal. Hvornår jeg sluttede foden og startede tåen og, og og... der er mange steder på en strømpe, der er værd at huske, når nummer to står for døren.

Næste gang vil jeg hellere strikke begge strømper til et par på samme tid.

Nå! Men de fine lilla blev færdige, efterhånden gik det stærkere, mønstret blev husket af både hoved og fingre. De mange, mange drejede ret gav smukke definerede striber i et ribmønster, og jeg glæder mig til for alvor at tage dem i brug.







Design: Nebula af Cookie A.


Garn: Lilla Drops Fabel Print. Farven hedder 822, og ekspedienten sagde den var gået ud.

Jeg brugte 78 gram til strømperne.


Pinde: Firkantede strømpepinde 2½ mm - 15 centimeter lange.


Størrelse: Small/fodlængde 39. Jeg måtte stoppe efter rib decrease 2, ellers blev de for lange.



Bemærkninger: Den første strømpe strikkede jeg uden de store udfordringer - ved den anden forglemte jeg mig, overså detaljer i opskriften og måtte trævle op et par gange....


Du kan se flere detaljer om opskrift og garn lige her på Ravery.





2 kommentarer: