fredag den 20. januar 2017

Garn i Berlin


Jeg har en hel række af billeder fra sommerens og efterårets ferier liggende. Billeder af garnbutikker. For selvfølgelig kunne jeg ikke tage på ferie i fremmede lande, uden også at kigge efter garnbutikker.

Det kan bare godt undres hvorfor – jeg køber nemlig ingenting.

I Berlin havde jeg krydset en del garnbutikker af på kortet. Vi nåede langt fra dem alle sammen, og det føltes ikke som et savn. Set som tilbageblik kan det godt være jeg en anden gang skal være mere målrettet, og samtidig hjemmefra beslutte at der også skal betales ved kasse ét. Hvis jeg alligevel ikke køber noget – hvorfor er det så, jeg synes jeg skal se dem?

Måske i virkeligheden et ret fornuftigt spørgsmål!


Vi lagde ud med at finde Knit Knit. En superhyggelig meget lille garnbutik på Linienstraße 154. Set udefra. Vi gik og gik og gik langt ud ad Linienstraße, inden vi endelig fandt butikken – som havde lukket. Trods skiltning om det modsatte. Af ren skuffelse glemte jeg at tage billeder, og trykkede i stedet næsen flad mod ruderne, hvorigennem jeg kunne se den der sindsygt hyggelige lille butik med de skønneste vinduesdekorationer.

Heldigvis var Anders heldig at finde en god kop håndbrygget kaffe undervejs derhen. I en lille isbod, vi begge har glemt hvor lå. De havde også gode økologiske is med agurk og andre sjove indfrosne ting.



Handmade Berlin

Handmade Berlin

Handmade Berlin


Jeg insisterede på at finde flere garnbutikker og dage efter – eller måske var det to dage efter fandt vi Handmade BerlinPlatz vor dem neuen Tor 1B. Vi var hele pladsen rundt, før vi fandt den. Butikken var en lille smule for heigh tech til min smag. Jo, jo lækkert garn og fine opstillinger. Men lige lidt for opstillet, lidt for meget følelsen af ikke at måtet røre. De havde masser af lækkert garn, og for syns skyld endte jeg med et lille bitte kit fra Ito til et par pulsvarmere.


Ito


Som jeg sidder og skriver nu, slår tanken at jeg burde finde det frem og starte op. Alle mine andre projekter er nemlig nået den der alt for store størrelse til at tage med nogen steder. Med mindre det er godt planlagt.

Jeg tror jeg gør det.



Frau Wolle – Potsdam

Frau Wolle - Potsdam

Frau Wolle - Potsdam


Derfra faldt min lyst til at lede efter garnbutikker i Berlin. Det var derfor heller ikke planlagt da vi i Potsdam et par dage senere mødte først en strikket cykel med et skilt og senere (efter at have fulgt skiltningen – når den nu var der) fandt en lille garnbutik, der udefra så spændende og hyggelig ud.

Inde blev jeg slemt skuffet. Den lignede mest et levn fra min mormors tid. Damen bag disken ligeså. Det er ikke helt fair, og der var sikkert også masser af fint garn at finde. Jeg kunne bare ikke se det. Vi blev ikke længe.

Det betyder ikke at Potsdam ikke er et besøg værd – det er den absolut.


4 kommentarer:

  1. Faktisk en rigtig hyggelig og sjov ide, at finde garnbutikkerne i den by man besøger. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Miri, det er både sjovt og hyggeligt, og jeg er bestemt heller ikke færdig :)

      Slet
  2. hej Pernille,
    jeg skal altid finde garn- og stofbutikker, uanset hvor jeg er ...og for garnbutikkers vedkommende går jeg stort set altid tomhændet derfra. Grunden er nok at jeg er forvænnet fordi den lokale yndlingsbutik har næsten alt hvad jeg har brug for. Min manglende købetrang skyldes tit også at jeg er meget kræsen når vi snakker service, inspiration og stemning i butikken. Strik er jo min passion og jeg vil nyde at gramse garn. Da jeg læste om dit indtryk af Handmade, var det som et flashback til dengang jeg besøgte butikken. Jeg havde sådan glædet mig til at se den og blev virkelig skuffet. Jeg endte også med at købe et kit til pulsvarmere, men det var mest fordi familien syntes at det var trælst at daffe rundt i Berlin efter garn ved 30 grader og så gå tomhændet derfra ;-)

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet