søndag den 3. januar 2010

Tubular bind off


tubular bind off

En af grundene til jeg endnu ikke er blevet rigtig glad for tanken om sokker strikket fra tåen og op, er afslutningen. Selvom jeg har lukket så løst af som muligt, er jeg alligevel endt med en aflukning der er blevet for stram.

Et par af mine forsøg var havnet hos Emilie, der holder meget af sokkerne, men ikke kunne lide at have dem på.

I et forsøg på at rette fejlen op, satte jeg mig med sokker, pinde og nål foran computeren og googlede en elastisk aflukning. Min søgen resulterede i tubular bind off, der kombinerer dobbeltstrik med en syet aflukning, der ud over en pæn kant også giver mulighed for at trække en elastik gennem den kanal der opstår, når det dobbeltstrikkede bliver syet sammen.

Kanten er pæn – ingen tvivl om det. Men helt så elastisk som jeg havde forventet er den ikke. En mulig grund kunne måske være, at jeg strikker på tykke pinde i dobbelt garn. Måske er den type aflukning bare bedre i tyndere garn med tyndere pinde.

Under alle omstændigheder er hele processen udførligt beskrevet og forklaret af Mountain mom.

Det færdige resultat er også godkendt og det er helt sikkert ikke sidste gang den type afslutning skal prøves. For jeg er sikker på den også kan bruges andre steder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar