onsdag den 1. oktober 2008

Kulørte boller


På mit arbejde bager jeg boller hver onsdag. Jeg starter allerede tirsdag aften, når vi har længe åbent, med at lave dejen, der så hæver natten over i køleskabet. Onsdag er de så klar til at blive formet og senere bagt.


Sidste tirsdag, mens jeg stod med bolledejen, fik jeg en vanvittig lyst til at lave farvede boller. I går fandt jeg så alle farverne, vi bruger når vi laver bolsjer, frem og farvede dejen blå, rød, grøn og lilla.


Den grønne skulle nok have haft lidt mere farve. Den så nærmest sygelig gul ud, og blev ikke mere strålende af at blive bagt. Da ungerne ankom stod plade efter plade med kulørte boller til hævning og kommentarerne var vidt forskellige. De spændte lige fra: "Åhhhja, hvad er det" til "Eeeiiw!".

Til gengæld var de fleste enige om at de skulle have blå boller, og ville helst bestille og betale inden noget overhovedet nåede at blive bagt.

Det skal måske siges at den blå farve er meget farvende - den er gennemprøvet og blå sælger også bedst, når vi laver bolsjer - Måske fordi netop den blå farver tungen blå og med garanti betyder at man tisser grønt :)



De grønne og lilla boller blev efter bagning fint brune på overfladen, mens de blå og røde beholdt farven overalt.

Og et hit - det var det.

- Det skal prøves igen en anden gang... tror jeg :)

2 kommentarer:

  1. Arj hvor ser de både sjove og giftige ud :-D

    SvarSlet
  2. Men de smagte godt :)

    SvarSlet