torsdag den 23. juli 2020

Sivas den lilla Stegosaurus


Inden Josefine tog hjem, nåede hun at bestille to hæklede dyr. Det ene måtte gerne være færdig i en fart. Måske ikke helt så meget fart, som jeg satte til, men jeg synes det kunne være fint, at hun kunne få den med hjem.





De først to nevøer har fået et dyr hver. Den næste fik aldrig, og nu fylder han to. Altså er gaven i hus. Det fjerde dyr er en til en lille niece, som kom til verden i mandags. der er heldigvis tid inden det sidste dyr skal være færdig, det er tænkt som dåbsgave.

Alt for meget hækling gør ikke godt i mit håndled, så jeg holder en pause, inden jeg tager hæklingen op igen. Men ikke alt for længe, for ikke kun Josefine venter. jeg har også selv brug for en barselsgave, der gerne skal være færdig inden skolen starter op igen.

En uge uden hæklenålen må være nok, tænker jeg, og har allerede fundet garn og opskrift.












Design: Puff the magic Stegosaurus af Heidi Bear.


Garn: Økotex certificeret Bomuld fra garnudsalg. I rækkefølge er blomsterne bygget op af farve nummer 115, 91, 74 og 60. Josefine og Emilie brugte en rum tid til at beslutte og selv købe garnet hjem.

Fyldet er fra en IKEA-pude, ganske som jeg plejer.

I alt gik der 194 gram til dinoen.


Hæklenål: 2½ mm.


Størrelse: Fyldt vejer det færdige dyr 517 gram. Den er 54 centimter lang, fra hoved til hale, 29 centimeter høj i stangmål til toppen af den øverste rygplade og den er 17 centimeter bred over hoften - som vist er det bredeste sted.





Bemærkninger: Som altid hæklede jeg midtercirklen til øjendelene med sort, så jeg slap for at sy øjne på. Jeg synes stadig det virker, når det er til børn.

Jeg var usikker på, om rygpladerne ville kunne stå selv. Mit eneste tidligere forsøg - Sticks, den noget ombyggede version jeg lavede til Anders - holder ikke pladerne særlig godt oprejst. Ifølge opskriften skal pladerne kun sys på i den ene side, og da jeg sad med dem, gav det faktisk meget god mening.





Jeg endte med at lade retsiden af fastmaskeomgangen - eller den omgang der samlede de to blomster til en plade - vende udad når jeg syede på. Fastmaskeomgangen giver ligesom en lille kant, som pladen kan hvile mod, når jeg syede den fast mod det toppen af dyret.

De skal hjælpes, men de kan godt stå.


Har du lyst til at se flere billeder af Dinosauren, kan den ses lige her på Ravelry.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar