fredag den 17. juli 2020

Frode den grønne Flodhest


Min søsters chef skal være morfar. Hun kender datteren, som er super sej. Ønsket om at give et hæklet dyr dukkede op, og det er efterhånden et par måneder siden hun spurgte om jeg ville hjælpe.





Det ville jeg gerne. Da der stadig var flere måneder til hun skulle bruge den, røg den lidt i baggrunden, og blev først fundet frem da sommerhusdagene stod for døren.

Jeg havde garnet med, nåede at starte op hjemmefra og var så langt, som jeg kunne komme, uden fyld, da vi pakkede sammen og tog hjem igen.

Det er ikke optimalt at vente med at stoppe ud til dyret næsten er færdigt. Det er langt lettere at gøre det undervejs. Men det kan godt lade sig gøre. Her er tålmodighed en dyd.





Den var færdig, da Emilie i søndags samlede familien, og kunne overrækkes til glæde og en viden om at terminen lå ganske få dage ud i fremtiden.

Bestillingen lød på en flodhest til en dreng. Farverne var ikke så vigtige, så jeg valgte ud fra det jeg havde mest af.

Og dermed blev den grøn.











Design: Happypotamus the happy Hippo af Heidi Bear.


Garn: Økotexcertificeret bomuld i fire grønne farver og en smule sort til øjnene. Alt garn er enten Olines Cotton fra Garnudsalg eller Søstrene Grenes Bomuld.

Som fyld er brugt fiberfyld fra en IKEApude. Jeg er ikke helt overbevist om bæredygtigheden i den slags.

Samlet er der brugt 138 gram garn. Til den yderste farve måtte jeg tage hul på nøgle nummer to.

Inklusive fyld vejer dyret 418 gram.


Hæklenål: 2½ mm.


Størrelse: Flodhesten er 36 centimeter lang, den er 15 centimeter på det bredeste sted og 17 centimeter høj. Den kan vaskes på 30 grader.





Bemærkninger: Når jeg hækler dyr til børn hækler jeg altid øjnene. Når de som på flodhesten skal placeres midt i en blomst, bliver midten sort. Sidder de andre steder - det gør de på nogen af dyrene - hækler jeg et løst øje og syr godt fast.

Når jeg vælger farver til dyrene, sørger jeg altid for at have ekstra garn - mere end et nøgle - af farve nummer to og fire. Blomsten og den yderste farve. Det er her jeg har brug for mest. Ofte passer det præcis med et enkelt nøgle til blomsterfarven, men på nogen dyr skal der mere til.

Flodhesten er et af dem, hvor et enkelt nøgle som regel er nok.

Det var der lige præcis ikke her. Jeg manglede garn til at komme hele vejen rundt på den allersidste sekskant. Og jeg havde ikke mere.





Løsningen blev at bytte om på farve to og tre på ørerne. De blev faktisk rigtig fint. Måske fordi det ikke er noget man umiddelbart lægger mærke til.

Den løsning kunne jeg godt finde på at bruge en anden gang.


Har du lyst til at se flere billeder af den grønne flodhest, kan den ses lige her på Ravelry.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar