søndag den 13. oktober 2019

Vantetid


Jeg ved simpelthen ikke hvorfor bloggen får så lidt opmærksomhed for tiden. Inde i mit hoved skriver jeg lange indlæg om dette og hint, men at sætte mig foran skærmen og rent faktisk gøre det, er en hel anden sag.





Det er muligt, at det ikke er så populært at blogge længere, som det har været, men jeg kan faktisk godt lide det, og jeg har ingen planer om at stoppe. Alligevel kan jeg godt mærke, at der er indlæg, som bliver forældede inden de rent faktisk bliver skrevet, og andre som jeg glemmer.

Onsdagsmaskerne - for eksempel. Jeg kan rigtig godt lide dem. Måske holder de pause. Måske skal jeg bare sige det højt/skrive det ned, for at komme i gang igen. Måske er det bare ferietid for masker og bogstaver - selvom begge dele figurerer herude bag skærmen.

Jeg tror det var manglen, der sidste søndag fik mig til at tage et billede af de igangværende strikkeprojekter - altså dem, der ikke stod stille. I dag gentog jeg. Det er faktisk meget sjovt at se, hvad der ligger fremme og er i gang (selvom jeg måtte en tur i tasken efter det ene projekt og opstillingen så afgjort er en opstilling). I næste uge ser det sikkert helt anderledes ud, for jeg kan mærke et par julegaveprojekter banker på, og snart skal i gang. Så må andet vente.





Hvad der også har ventet er Vintersættet fra KaosYarn, som jeg købte kit til på årets Fiberfolk i Roskilde. Havde jeg selv kunne vælge, havde jeg sat den grønne sammen med en mere lilla. Men det var søndag, farveudvalget var ikke hvad det havde været, og jeg synes at sættet var helt rigtigt til at øve flerfarvestrik.

Vi kiggede, både Pia, der står bag KaosYarn, og jeg, efter farver at sætte sammen og endte med den grønne og den knap så lilla. Der gik ikke længe efter hjemkomsten, inden jeg slog op. Garnet var en fryd at strikke med, og det viste sig at maskeantallet på en hue er meget lettere at have med at gøre end den mindre omkreds på vanter.

Siden har jeg taget mig selv i at kigge efter sweatre med mønstrede bærestykker. Der er mange derude, jeg har flere på en virtuel liste, og en eller anden dag springer jeg ud i det.











Design: Vintersæt fra Kaos Yarn.


Garn: Merino DK fra Kaos Yarn. Farverne hedder Wisdom og Dawn og jeg brugte rub og stub af de to 100 grams nøgler der fulgte med sættet.


Pinde: 4 og 4½ mm. Jeg har brugt både rundpinde og strømpepinde.


Størrelse: Opskriften er Onesize. Jeg tror jeg strikker en smule løst, når jeg strikker flerfarvestrik. I hvert fald blev det hele rigeligt stort.





Bemærkninger: Der er ikke meget at bemærke. Jeg strikkede lige efter opskriften - eller jeg strikkede vistnok vanterne en smule mindre, ellers blev de alt for lange.

Resterne af garnet brugte jeg til en pom pom, jeg jeg syede fast øverst på huen.

Efter at have ligget hen over sommeren og vejret begyndte at vise tænder, fandt jeg det frem, stoppede det i vaskemaskinen og omkring et kvarter i tørretumbleren. Jeg tog det ud et par gange, inden både vanter og hue havde en størrelse, jeg mente at kunne være i.

Jeg skulle nok have pillet pom pom'en af inden vask...

Vanterne ligger i tasken, når jeg cykler. De er dejlig varme og har helt sikkert vundet i varme af den smule filtning de blev udsat for. Huen har jeg haft på en enkelt gang og med flere gange. Den er også varm. Og sidder faktisk overraskende godt - filtningen taget i betragtning.

Men den var alt for stor inden.


Har du lyst til at se flere billeder af vintersættet, kan det ses lige her på Ravery.





2 kommentarer:

  1. Hvor er det et smukt sæt, men der er vist alt for mange ubekendte faktorer til at jeg tør starte

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, jeg skulle nok have lavet en strikkeprøve... men det var jo bare en hue og et par vanter :)

      Slet