mandag den 30. september 2019

Munkebakken


Næstved var tidligt en vigtig by. Der er gjort fund helt tilbage til den romerske jernalder og vikingetiden.





I middelalderen blev byen et samlingspunkt for flere munkeordner. Der har været både franciskanere, dominikanere og benediktinere, der alle byggede klostre i og omkring byen. Både Herlufsholm og Gavnø Slot startede deres liv som klostre.

Bygningerne bag Sct. Peders Kirke, hvor Næstved Museum i dag holder til, blev opført som hospital og fattighjem i 1400 tallet. Jeg forestiller mig det må have været en del af et kloster - hvor kirken sikkert også hørte til.

I Hansetiden var byen et vigtigt knudepunkt, og var i 1200 årene, næst efter Roskilde, den største by på Sjælland.

Med den religiøse historie, som jeg ikke tidligere har tænkt over, gav det mening med alléen af munke på Munkebakken - parken bag stationen, da vi lørdag gik rundt i byen på jagt efter pokemons.





Egentlig skulle vi have været til den årlige familiekomsammen på min fars siden af familien, men det glippede, en stor fødselsdag stod i vejen. Sådan kan det gå, og da min søster så mente at vi bare selv kunne ses - vi havde jo ikke andre planer - gav det sig selv.

Altså tog Anders og jeg til Næstved i lørdags. Både min søster og Anders synes pokemons er spændende - jeg er vist efterhånden mest med. Efter kaffe og snak hos min søster, tog vi ind til byen, startede ved Sct. Peders Kirke, gik rundt efter en ikke nøjere overvejet plan og endte på Munkebakken.







Jeg blev lidt betaget af rækken af munke, som alle så ud til at være skåret i træ, men er af kobber og med begyndende irring. De gav tanker om en allé, som de stod der nærmest voksende op ad jorden.

Hjemme har jeg undersøgt en smule, og det viser sig at alléen af munke faktisk er en allé. Tidligere stod en allé af elmetræer, der blev syge, og man valgte at få skåret en flok skulpturer ud af de døde træer.

Den lokale kunstner Jens Andersen har stået for skulpturerne, der symboliserer de tre munkeordner, der har holdt til i Næstved. Hver og en har forskellige roller, og står med hver deres.





Desværre kan skulpturer af døde træer ikke holde evigt - de rådner op indefra. Derfor blev der lavet afstøbninger af træskulpturerne, som senere er blevet brugt til at lave nye skulpturer af et materiale, der holder bedre.

Virkningen af kobber med tydelige træsnit er ret fantastisk. Jeg var i hvert fald imponeret.







Bag rækken af munke, øverst på bakken står udkigstårnet, 48 meter over havet og med udsigt over hele byen. Udsigten var næsten bedst midtvejs. Jeg gik helt op, og var noget bævende på den øverste del af trappen der, modsat tårnet, ikke føles særlig stabil.

Bag udkigstårnet ligger en motionslegeplads og et lille amfiteater. Jeg nøjedes med et billede inden jeg gik tilbage til pokemonjægerne.





2 kommentarer:

  1. Nej, hvor er det fint! Jeg har nærmest kun set børneafdelingen i Næstved. Og en café på gågaden. Det er altså spændende at se de der ukendte steder i Danmark sammen med dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Christunte, jeg synes netop det er spændende at se andres rejser og oplevelser rundt om. Jeg tror det er derfor, jeg har lyst til at vise frem og fortælle :)

      Slet