lørdag den 7. september 2019

Tiered Coat


Det er efterhånden meget længe siden jeg strikkede en frakke i etager til Rose.







Garnet kunne betegnes som Deep Stash, noget jeg har arbejdet en smule med på det sidste.

Den lille frakke var hurtigt strikket, det tog længere tid at brodere et R og sy det på ryggen, som en art rygmærke, der tydeligt bør vise at frakken hører til Rose.

Siden blev den gemt væk.


Hun fik den i fødselsdagsgave, en dag med bragende sol og et barn der løb nøgen rundt i en have med badebassin og nød at løbe rundt i græsset, soppe og spise isterninger.

Ikke på vilkår om hun ville prøve en tyk, varm, ulden sag.

Jeg havde ellers håbet på billeder, og måtte nøjes med at konstatere, at i hvert fald ærmerne har plads til at vokse.

Jeg har heldigvis stadig billederne fra dengang, den var ny, færdigstrikket og endnu ikke gemt væk til senere brug.











Design: Tiered Coat af Frogginette.


Garn: Tyk uldgarn købt i Netto for hundrede år siden... i hvert fald omkring ti år...

Selvom den lille frakke ikke er stor, er garnet tykt, så der endte med at gå 298 gram garn til projektet.


Pinde: 6 mm.


Størrelse: 2-3 år.





Bemærkninger: Jeg strikkede lige efter opskriften, oppefra og ned. Skulle jeg have lavet nogen ændringer, ville jeg have strikket kraven lidt længere. Der er ikke meget at bukke om.

Netop kraven, der ikke sad særlig godt, betød at jeg syede et bånd hen over skuldersøm og nakke. Det gør jeg ved skuldersømme, fordi det holder så sømmen ikke trækker ned over skulderen.

For at give frakken lidt farve, fandt jeg en flok farvestrålende knapper med broderi blandt mine knapper. Jeg har en også flok med blå toner, som godt kunne bruges på noget der ligner til Oscar.

På ryggen syede jeg et R, som jeg først syede dobbelt på maskine med pladevat mellem, før jeg dekorerede med knaphulssøm, stikkesting og en mængde franske knuder.

De franske knuder måtte jeg lige genopfriske. Det skal jeg sjovt nok hver gang, jeg finder på at sy dem.


Har du lyst til at se flere billeder af frakken, kan den ses lige her på Ravery.





2 kommentarer:

  1. En sød frakke, med en sød detalje. Den skriver jeg lige bag øret.

    SvarSlet