lørdag den 14. april 2018

Fine hulmønstre


For lidt over en måned siden hentede Emilie og jeg nye cykler. For lidt over en måned siden besøgte Emilie og jeg Tante Grøn på Frederiksberg. Og for lidt over en måned siden købte jeg garn og opskrift til den fineste lille kjole, som Emilie lynhurtigt spottede, da vi kom ind i butikken.





Jeg slog op samme dag.

Og har været færdig i mere end to uger.

Det tog ikke lang tid at strikke den lille kjole.

Heller ikke selvom jeg er utilfreds med opskriften, som umiddelbart fik mig til at tænke, som Sille altid siger: Spørg en måge... Der var om jeg så må sige, frit valg på alle hylder, og god plads til at tænke selv.

Det er stadig en fin kjole. Også selvom jeg lavede en del om, i forhold til planerne.

Nu ligger den i bunken af færdige kjoler til Rose, som hun kan få, når hun engang kan passe dem.










Design: Kjole med fint hulmønster af Tante Grøn.


Garn: Bio Blomsterfrø i farven Lys Petrol. Garnet er 100% Økologisk bomuld, og skønt at strikke med.

Jeg købte garn til en størrelse 1 år med lange ærmer - og ændrede så den blev noget mere flagrende og fik korte ærmer. Til det gik der 185 gram.


Pinde: 2½  og 3 mm - jeg brugte rundpinde.


Størrelse: Jeg strikkede efter opskriften til 1 år. Jeg tror min strikkefasthed var en smule ved siden af - i hvert fald strikkede jeg en rapport mindre i højden - og endte med lidt flere centimeter end forventet.





Bemærkninger: For at starte ved starten: I opskriften står at man skal bruge 2 størrelser pinde. Der står ingenting om hvornår hvilken størrelse skal bruges. Jeg valgte at strikke hals- og ærmekant på den lille størrelse og resten af kjolen på den store.

Frem til ærmegabet strikkede jeg helt efter opskriften - bortset fra, at jeg slog en ekstra maske op i hver side og tog de første 2 masker løst af i hver side = en icord over 2 masker. Jeg opfattede de 2 masker som en, da overdelen skulle strikkes sammen.

Jeg valgte også at lave et knaphul mere. Ifølge opskriften skulle der kun være to knaphuller. I min optik ser det bedre ud med tre. jeg har lært at der altid skal være et ulige antal knapper - det giver bedre ligevægt, eller sådan noget. Jeg synes også der var for langt mellem kun to knaphuller.





Ifølge opskriften skulle skørtet strikkes rundt. det giver ingen mening for mig at strikke rundt i retstrik. Jeg synes der bliver for mange vrangmasker - specielt fordi jeg allerede da vidste at jeg ville lægge masker til, så skørtet blev bredere, og giver bedre plads til en ble.

Altså samlede jeg ikke under ærmerne, men slog halvdelen af de masker, der skulle slåes op under ærmet op i hver side - plus en ekstra som kantmaske til sammensyning. Maske nummer to fra kanten, tog jeg løs af med garnet foran arbejdet på alle vrangpinde, så der kom en række forlængede masker i kanten.

De lange masker gav en fin sidesøm ved sammensyningen.





Havde jeg strikket lige efter opskriften, ville der have været to retpinde efter hinanden på ryggen lige inden skørtet - det lod jeg være med. På samme måde valgte jeg at strikke diagrammet, så mønstret endte som på billedet i opskriften og kjolen i butikken, i stedet for at strikke efter diagrammet, hvor tegnene for de sammenstrikkede masker er vendt forkert.

For at give vidde, slog jeg en maske ekstra op mellem hver rapport på første pind i hver gentagelse, bortset fra den første mønsterrapport. Det gav temmelig mange masker til sidst. Men jeg kan altså godt lide brede pigekjoler.

Jeg tog ikke ud langs sidesømmen. Set i retrospekt havde det nok været pænere.

Jeg tror det var det.



Har du lyst til at se flere billeder af kjolen, kan den ses lige her på Ravery.





4 kommentarer:

  1. Så nydelig hulmønstre kjole du har strikkt. Jeg liker veldig. Herlig mønster, super garn og deilig farge :-))) Jeg kjøpte for meg ny strikkebok med fantastiske hulmønstre, nå jeg vil strikke en del... bare... så mange fine... og først jeg må ferdig strikke genser min :-)) jeg har milkgarn - kjenner du??? (jeg benyte første gang dette garnet og presentere neste gang i blogg)
    Hilsen til deg. Takk, at du pesentere den vakker kjolen.
    God søndag. Viola

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Viola, den var meget hyggelig at strikke og garnet er blødt og lækkert. Jeg har hørt om milkgarn, men jeg har aldrig prøvet det, det lyder spændende.
      Jeg har også et par strikkebøger med fine hulmønstre, som jeg har lyst til at strikke :)

      Slet
  2. Jeg har strikket samme kjole, men jeg strikkede den rundt og med bøllefrø (uldgarn) i stedet for. Jeg var nødt til at strikke 2 ekstra rapporter for at nå den rette længde og endte med at bruge et ekstra nøgle garn. Jeg har strikket flere af deres opskrifter og det er ligesom om der ikke er lavet en sidste teknik gennemgang af opskriften. Jeg har fundet mindre fejl og mangler i alle dem jeg har haft fingre i. Der står f.eks. Heller ikke hvad man skal strikke (glat eller ret) når man tjekker strikkefastheden. Jeg har tolket det som om , at man enten skal bruge 2,5 mm eller 3,0 mm. Afhængig af, hvad man skal bruge for at holde strikkefastheden. Derfor heller ingen oplysninger om hvornår man skal skifte pindestørrelse. Jeg brugte p. nr. 2,5 mmtil det hele.
    Hilsen og god søndag Gunvor Madsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Gunvor, jeg er ikke imponeret, men det er da godt at vi selv kan finde ud af det :)

      Slet