lørdag den 25. marts 2017

Det rene skattekammer


Tilbage til Paris...


Da vi gik fra den skønne lille gade med den fine lille garnbutik, havde vi stadig indkøbene fra tidligere med os. Næste stop var syd for Seinen, og da vi alligevel var i nærheden af hotellet, stadig på Montmartre, gik vi tilbage ad små gader, gennem efterhånden kendte kvarterer.





Tilbage i turistkvarteret, gik vi først forbi den lille købmand, hvor vi flere gange i løbet af ugen provianterede og videre mod hotellet. Måske var det fordi vi altid tidligere var forbi efter lukketid, måske var det fordi vinduesudstillingen ikke på nogen måde vakte spænding, men pludselig opdagede vi den skønneste lille bitte butik fyldt med knapper.

Vi gik ind, og blev overvældet af de mange, mange muligheder. Afsindig mange fine knapper mellem et virvar af endnu flere meget lidt pæne knapper.

Vi fandt væggen med metalknapper og endte med et udvalg af forskellige mønstre i cirka samme størrelse. Knapperne til frakken - der lige nu ligger stille - er derfor hjembragt fra Paris. Hjemmefra havde jeg overvejet om jeg kunne finde foerstof, men det opgav jeg hurtig.

Manden i knappebutikken var en lille meget fransk, meget gammel mand. Sådan en, der har handlet med knapper i en menneskealder og vidste præcis hvilke knapper han har på lager. Jeg forsøgte med mit bedste skolefransk, og han rettede som en gammel skolemester ville have gjort.





Jeg endte med at sige sætningerne som han ville have det, udtalte og betalte prisen på (næsten) korrekt fransk, fik takket behørigt og gik fra butikken med skatten i en lille brun papirspose.

Jeg glemte helt at tage billeder, og udefra kan der slet ikke ses hvor mange knapper den lille butik indeholdt. men jeg fik den flinke gamle mand med på det ene.



Dam Boutons ligger på





Ingen kommentarer:

Send en kommentar