onsdag den 14. april 2010

Spirende sommerfugle


i  SFO’en snakker vi i øjeblikket handlingsplaner, visioner og pædagogik. Det gør vi med mellemrum og selvom vi som udgangspunkt er enige og godt ved hvor vi vil hen, er det vigtigt at få sat ord på ind imellem.

Omkring aktiviterer er vi som pædagoger slet ikke i tvivl om at aktiviterne i højere grad for os handler om relationer, tryghed og samspil, end de handler om det færdige resultat. Og så er det underordnet om aktiviteten handler om perler, fodbold eller snak om noget helt tredie.

Selvfølgelig løber de voksne ud og spiller fodbold med ungerne, fordi de synes det er sjovt, men underliggende er altid en tanke om trygheden og samspillet ungerne og ungerne-de voksne imellem. Den tryghed, der i sidste ende betyder at ungerne tør komme til os, når der er svære ting at snakke om, men også bare trygheden i at føle sig velkommen og hjemme.

For ungerne er begreber som relationer og selvværd ikke særlig vigtigt. Det er langt vigtigere at nå et resultat. At sætte de der perler på en snor, at have en sjov leg eller spille et morsomt spil. At det hele i sidste ende knytter venskaber og giver succesoplevelser, er der ikke mange børn der overvejer.

Heller ikke Tøsebarnet, der dag efter dag sidder i hobbyværkstedet og maler, hygger og laver sjove ting. At hun dag efter dag slæber det ene efter det andet med hjem er fantastisk, og at jeg kan se en udvikling i det hun laver er også suverænt.

Men at hun netop ved at sidde sammen med de andre piger og de voksne der holder til i det kreative værksted, får nye venskaber og en tillid til de voksne, er mindst ligeså vigtigt – for mig. For hun ser det helt sikkert ikke på samme måde, og i virkeligheden synes jeg det er allerbedst sådan – for så har pædagogikken netop nået sit mål på aller fornemste vis.


sommerfuglen


I går fik jeg et billede. Et billede hun har brugt tid på, med en glad sommerfugl, blomster og vand med trædesten. Det hørte en hel historie med og der er ingen tvivl om at hun har haft det sjovt og hyggeligt sammen med andre mens hun lavede det.

Spirende venskaber er på vej, ligesom liljen har sat de første spirer og giver løfter om skønne blomster senere på sommeren.


spirende lilje

2 kommentarer:

  1. Hvor er det godt og rigtigt skrevet, processen og venskaberne er vigtige, men jeg tor også det betyder meget for børnene af og til at få et færdigt produkt eller færdighed ud af processen.

    Mange forårskram fra Fejø

    SvarSlet
  2. Marina, jeg tror det betyder rigtig meget for børnene at få et færdigt projekt, ligesom jeg tror venskaber betyder en hel masse :)

    SvarSlet