tirsdag den 28. april 2009

Råbjerg Mile


råbjergmile

Råbjerg Mile er en af de største vandreklitter i Europa. Omkring 3½ milioner km2 sand flytter sig år for år, med en gennemsnitsfart af 15 m om året, over Jylland og mod havet på den anden side.

Sandflugten over Jyllands nordligste egne tog for alvor fat i 15-1600 tallet. Sandet lagde landsby efter landsby øde og den eneste farbare vej var stranden. I 1880’erne ønskede skagboerne en stabil forbindelse sydpå og Staten påtog sig at stoppe sandflugten.

Ved hjælp af beplantning blev der oprettet store klitplantager. Sandflugten ind over kunne have stoppet helt, men i starten af 1900 årene købte Staten det område hvor Råbjerg Mile dengang lå.

Formålet med erhvervelsen var, at milen fortsat skulle friholdes for menneskelig indgriben og overlades til sin egen fri udvikling, og frit at fortsætte sin vandring. Også eftertiden skulle have mulighed for at opleve sandflugtens forfærdelighed og storslåethed.

Og det er storslået!

råbjergmile4

Fremme ved Råbjerg Mile, fik vi strenge ordre fra chaufføren om, at huske at tømme sko, sokker og lommer for sand inden vi igen satte os ind i bussen. Vi spiste vores medbragte frokost, ved borde og bænke nedenfor kæmpeklitten, før vi satte kursen mod sand, sand og atter sand.

Det er højt op, det højeste punkt er ca 43 meter over vandets overflade. Det var hårdt at gå op og mine knæ har stadig mén efter dagene i sand. Ikke at jeg for noget ville have undværet den oplevelse – knæene skal nok blive gode igen.

Der er en fantastisk udsigt deroppe fra sandhavet. Som ved Rubjerg Knude også det fineste sand, jeg længe har oplevet. Det slog mig at sandet ved Rubjerg Knude virkede mere varmt, mere rødt i farven. Måske tog jeg fejl, men i min erindring, er der forskel på farverne.

Selvom vejret var mildt og der ikke føltes nogen nævneværdig vind, flyttede sandet sig alligevel. Det fine sand og den smule vind, der var, flyttede og flyttede sandet op over milen og i den anviste retning.

Vinden og flugten mod nye områder får sandet til at ligge i fine bølger, som en sandbund i havet eller en ørken på langt sydligere himmelstrøg.

sand

Milen har retning nordøst ind over landet og det næste der vil lide druknedøden (eller hvad det hedder, når det er sand) er et par bondegårde, der allerede er eksproprieret til samme formål.

Om godt 100 år vil milen nå hovedvejen mod Skagen og jernbanesporene, der forbinder Jyllands nordligste egne med resten af landet. Beslutningen om hvad der skal ske er endnu ikke taget, men mon ikke der stadig er tid…

råbjergmile3

Oplysningerne om Råbjerg Mile, har jeg dels fundet i folderen om samme fra Skov- og naturstyrelsen, dels fået fra vores Chauffør.
Er noget forkert, er det udelukkende mit ansvar!

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker Råbjerg Mile det er et fantastisk sted og hvor naturen viser sine kræfter :-)

    SvarSlet
  2. Det er det helt sikkert. Jeg følte mig meget lille blandt alle de stærke kræfter.
    - og hvor er der smukt :)

    SvarSlet