onsdag den 13. december 2023

Nissehue 2023

 

Årets nissehue blev til i samarbejde med Oscar. Jeg havde fundet to forskellige muligheder og spurgte barnet. Jeg havde også kigget i lageret, i håb om at bruge rester.



Oscar var fint tilfreds med striber og ville gerne have en meget lang hue. 

Den blev næsten lige så lang, som ham selv. Og jeg nåede at blive færdig i rette tid til julehygge hos min mor. 

Vi mødtes ved Damhussøen, og tog en mængde billeder, inden vi fortsatte mod Vanløse. 






Design: Jeg brugte ikke en opskrift, men tog udgangspunkt i huen fra sidste år, da garnet var det samme.

Jeg slog derfor 108 masker op og strikkede rib.


Garn: Jeg fandt rødt og gråt i gemmerne.

Det grå er Økologisk sommeruld fra Camarose i farven Lys Grå. Sidste år var huen grøn, men også rester af Sommerulden. Jeg brugte 40 gram af den grå.

Den røde er Linwool fra Garnudsalg i farven Bag Fyret. Her gik der 39 gram garn til. 

I sidste ende brugte jeg 79 gram til hele huen. 



Pinde: Jeg brugte en rundpind str 2,75 mm.


Størrelse: Jeg målte den, men jeg har glemt målet. Den var lidt over en meter lang. Jeg skulle måske have haft lidt færre masker, eller et mere elastisk garn. Ribben sidder ikke fantastisk om hovedet.



Bemærkninger: Jeg slog som sagt 108 masker op og strikkede rib - jeg ved ikke hvor langt. Men 2-2 rib og snoninger om retmaskerne. 

Derfra gik jeg over til glatstrik i striber. 4 pinde rød, 4 pinde grå.

Jeg strikkede lige op. Cirka 20 cemtimeter. 

Jeg delte maskerne i 6 lige store dele og tog ind midt i hver anden grå stribe ved de 6 markeringer, til der var 65 masker tilbage. 

Jeg strikkede en iCord over de seks masker, der var lang nok til at binde en knude, inden jeg lukkede af og hæftede alle ender. 



Du kan se flere billeder af huen på Ravelry.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar