onsdag den 20. september 2017

9. symfoni i D-skrald


Tilbage til Hamborg.

Der er stadig historier fra Hamborg. Ikke nødvendigvis lange historier - mere hyggelige historier.





Skraldespandene for eksempel. Jeg er vild med skraldespandene i Hamborg.

Vi stiftede bekendtskab med dem allerede første dag, da vi gik en tur ved søen. Dengang tog jeg bare ikke billeder af dem. Det ærgrede mig lidt senere.

For nede ved søen er skraldespandene sorte. Eller de var sorte. Nogen har nemlig gjort sig den ulejlighed at tegne små hyggelige hoveder overalt på de sorte spande. Jeg troede først det var trykt, men det er altså håndtegninger.

Nogen må være mere end en, for det er ikke kun ved søen de glade hoveder huserer. Vi mødte dem mange steder - også på bagsiden af et skilt på den anden side af den gamle Elbtunel.





Andre steder er spandene røde. Og påklistrede skønne udsagn, der skal lokke skraldet til at ende de rigtige steder. Vi mødte mange flere udsagn, end dem jeg har taget billeder af. Og skønt alle udsagnene er skønne, er jeg nok mest vild med udråbet:

Hit med dine papirer!


Den med D-müll fandt vi nede ved havnen. I området omkring die Elbphilharmonie.

Den meget rene, som gerne ville gøre beskidte ting. stod lige om hjørnet ved Hansaplatz. Jeg var imponeret over renheden, måske blev den slet ikke brugt - det var i hvert fald ikke det reneste sted vi mødte i Hamborg.









Jeg kan ikke lade være med at tænke, om udsagnene virker. Om det var en ide at tage børnene med på råd, lave sjove udsagn om bio- og restaffald og måske dermed gøre det sjovere at smide skrald i de rigtige spande.

Det er et forsøg værd. Louise og jeg har under alle omstændigheder planer om affaldssortering i 4. klasserne, i forbindelse med det affaldsforløb de skal gennem.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar